سلامت

جوش‌ تناسلی چیست و شیوه درمان آن

جوش‌ تناسلی، برجستگی‎ها و ضایعات کوچکی هستند، که در اثر عوامل مختلفی مانند عدم رعایت بهداشت، در ناحیه‌ی تناسلی رشد می‌کنند.

جوش‌ تناسلی

جوش‌ها ضایعات ریزی می‌باشند، که در اثر عوامل مختلف مانند عفونت، رژیم غذایی، هورمون‌ها و ژنتیک در تمام قسمت‌های بدن ایجاد می‌شوند. جوش‌ها زمانی به وجود می‎آیند، که تولید چربی‌‌های ناشی از سلول‌ها و غده‌های چربی پوست، منجر به انباشتگی و در نهایت انسداد منافذ فولیکول مو شوند. جوش‌ تناسلی که در نواحی اندام‌های تناسلی و اطراف آن رشد می‌کند را می‌توان به عنوان گروهی از جوش‌های باکتریایی معرفی کرد. بنابراین ظهور این نوع جوش‌ها به رابطه‌ی جنسی ارتباط چندانی ندارد معمولا در قسمت‌هایی از بدن که دارای منافذ  انسداد یافته‌ی ریز و درشت هستند، احتمال رشد جوش‌ها بیشتر می‌باشد. زمانی که این جوش‌ها با چرک همراه باشند و اندازه‌ی آن‌ها خیلی بزرگ باشد، ممکن است باعث خارش، سوزش و درد شوند. پیدایش جوش‌ بر روی اندام تناسلی و اطراف آن دلایل مختلفی دارد. طبیعی بودن تشکیل این توده‌ها زمانی می‌باشد، که با راهکاری ساده از بین بروند. در غیر این صورت باید به دنبال عوامل آلوده کننده باشید.

 ناحیه‌ی تناسل نیز مانند سایر قسمت‌های بدن  دارای پوستی حساس می‌باشد، که زمینه‌ی رشد انواع آکنه‌ها، جوش‌ها و زائده‌های پوستی می‌باشد. نمو جوش‌ تناسلی که می‌توان به صورت تکی و یا تجمعی اتفاق افتد، در اثر عدم رعایت بهداشت ناحیه‌ی تناسلی به وجود می‌آیند. همچنین استفاده از تجهیزاتی مانند تیغ و ژیلت به منظور حذف موهای زائد در ناحیه‌ی تناسلی و استفاده از لباس‌های غیر بهداشتی و تنگ در ایجاد این جوش‌ها نقش بسزایی دارند.  بعضی از افراد با دیدن جوش بر روی آلات تناسلی خود نگران می‌شوند و با ترکاندن آن‌ها سعی در از بین بردن آن‌ها دارند. اما دست نگه دارید، با انجام این عمل، گسترش باکتری‌ها و عوامل آلوده کننده بر روی پوست افزایش می‌یابد. در صورتی که وجود جوش‌های  شما، با استفاده از راهکارهای مناسب بهداشتی درمان نشد، لازم است از یک پزشک مشورت و کمک بگیرید.

عوامل رشد جوش‌ تناسلی

یکی از شایع‌ترین دلایل رویش جوش‌ تناسلی در قسمت‌های مختلف اندام تناسلی و اطراف آن، استفاده از مواد شوینده بهداشتی می‌باشد، که حساسیت را برای پوست شما به همراه خواهد داشت. به اصطلاح درماتیت تماسی باعث ایجاد جوش‌ها شده است. مسبب بروز درماتیت، به کارگیری انواع شوینده‌های بهداشتی غیر استاندارد، مصرف داروهای مختلف،استفاده از تجهیزاتی مانند دستمال، پدها، انواع محرک‌های جنسی، و یا البسه‌های نامناسب می‌باشد. همچنین به دلیل انجام فعالیت‌های مختلف، بدن دچار تعریق می‌شود که یکی از عوامل موثر در رشد این جوش‌ها‌ می‌باشد. فولیکولیت‌ها مو، یک بستر بسیار مساعد برای رشد جوش‌ها بر اندام‌های تناسلی می‌باشد. اگر به هر دلیلی فولیکول‌های نواحی تناسلی دچار عفونت باکتریایی شوند، و از رشد موها جلوگیری شود، باعث ظهور جوش در این بخش از بدن خواهد شد.

تولید غیر طبیعی چربی پوست، تغییرات هورمونی، ترشحات واژن و تجمع باکتر‎ها از دیگر پارامترهای اثر گذار در به وجود آمدن جوش در بخش‌های متعدد سیستم تناسلی افراد می‎باشد. تغییرات آب وهوایی و وجود رطوبت بیش از حد در محیط از فاکتورهای دیگر می‌باشد.

دو نوع بیماری دیگر در ایجاد جوش‌ تناسلی در بدن افراد نیز نقش بسزایی دارند. مولوسکوم کنتاژیوزوم یک عارضه ویروسی می‎باشد. در صورتی که پوست ناحیه تناسلی با پوستی آلوده تماس داشته باشد، به راحتی شرایط رشد  جوش‌ها را فراهم خواهد شد. جوش‌های تناسلی ناشی از این بیماری عفونی به صورت تجمعی ولی با اندازه‌های کوچک نمایان می‌شوند. این مدل جوش‌ها معمولا بدون خارش و به رنگ سفید می‌باشند. بیماری هیدرادنیت سوپراتیوا، نوعی عارضه‌ی پوستی می‌باشد، که در بخش‌های از بدن که با یکدیگر سایش دارند به صورت ضایعات دردناکی به وجود می‌آیند. این عامل که در بعضی موارد ریشه در ژنتیک افراد دارد بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود. عفونت ناشی از جوش‌های برجسته‌‌ای که از طریق این بیماری ایجاد می‌شوند، می‌تواند تمام نقاط اندام تناسلی و اطراف آن را دربرگیرد.

روش‌های درمان جوش‌ تناسلی

اولین راهکار درمان جوش‌ تناسلی که بسیار ضروری است، تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشد. به منظور افزایش سیستم ایمنی بدن، می‌توان از مکمل‌های مختلفی استفاده نمود. مکمل پاورفیت که تهیه از نوعی قارچ با نام شیتاکه انجام می‌شود، به دلیل برخورداری از مقدار فراوانی آمینو اسید و پروتئین‌های متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، به منظور جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی بدن  مصرف یک دوره 6 شش ماهه از مکمل پاورفیت با دستور پزشک گزینه‌ی خوبی می‌باشد.

برای حذف جوش‌ تناسلی استفاده از مواد شوینده بهداشتی مانند انواع صابون‌های درمانی آنتی باکتریایی برای شستشو و ضد عفونی نمودن بخش‌های تناسلی یک راه ساده و کم هزینه می‌باشد. این راهکار با وجود ساده بودن، می‌تواند ناحیه‌ی تناسلی شما را حداقل به مدت 4تا5 ساعت از شر عوامل آلوده کننده در امان نگه دارد. البته ژل‌های شستشوی بهداشتی نیز هم اکنون در دسترس افراد قرار دارد. اما توجه داشته باشید که pH این شوینده‌ها برای نواحی تناسلی مناسب باشد. چرا که تغییر pH در این بخش از بدن شرایط را برای رشد باکترهایی تولید کننده این جوش‌ها فراهم می‌کند. مرطوب بودن اندام تناسلی و اطراف آن نیز مقدمه‌ی رشد باکتری‎ها و میکروب‌های آلوده کننده می‌باشد. وجود چنین میکروارگانسیم‌های در قسمت تناسلی افراد به سرعت باعث ایجاد عفونت و در نهایت رشد جوش‌ها تناسلی را در پی خواهد داشت. بنابراین لازم است بعد از هر دفعه شستشو اندام تناسلی آن را با استفاده از پارچه یا یک حوله تمیز کاملا خشک کنید.

 استفاده از انواع روغن‌های ضد باکتریایی مناسب پوست مانند روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس و فندوق نیز از راهکاری اساسی برای جلوگیری از پدید آمدن انواع جوش تناسلی می‌باشد. برای درمان جوش‌ها می‎توان از روش‌های سنتی و خانگی نیز بهره برد. استفاده از نمک و سرکه سیب در صورتی باعث ایجاد حساسیت پوست نشود، با گذشت زمان تاثیرات بسزایی در روند درمان اینگونه جوش‌ها خواهد داشت. 

آخرین راه درمان

معمولا مصرف آنتی بیوتیک‌ها و استفاده پمادهای موضعی زمانی از سوی پزشک تجویز خواهد شد، که جوش تناسلی به صورت چرکی، همراه با عفونت، درد و خارش شدید همراه باشد. در صورتی که منشاء رشد جوش‌های ناحیه‌ی تناسلی درماتیت تماسی و دیگر بیماری‌های عفونی باشند، استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، پمادهای مانند کورتیزون، اسید سالیسیلیک توصیه می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *