مولتی ویتامین

ویتامین e چه کاربردی در بدن دارد؟

ویتامین e بر روی سیستم ایمنی بدن، زیبایی پوست و مو، جلوگیری از بروز بیماری‌ های خطرناک و… تاثیرگذار است. به همین دلیل باید با مصرف مواد غذایی مختلف که دارای این ویتامین هستند ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کنید تا بتوانید بدن سالم و پوستی زیبا داشته باشید.

در واقع می توان ویتامین e را از جمله ویتامین های محلول در چربی دانست. این ویتامین فوق العاده مانند ویتامین c دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد. همچنین موجب خنثی شدن اثر شیمیایی مواد مضر و همینطور رادیکال‌ های آزاد می گردد. در کل می توان گفت این ویتامین اولین بار در سال ۱۹۲۰ کشف شد. سپس در سال ۱۹۳۶ آن را از جوانه گندم جدا کردند و به آن آلفا توکوفرول گفته شد. در زمان های بعد، دو گونه متفاوت دیگر به نام بتا و گاما توکوفرول توسط محققین کشف گردیدند. البته اثر این دو گونه جدید نسبت به نوع اولیه که آلفا توکوفرول می باشد کمتر است. ویتامین e در بدن انسان نیز وجود دارد و در لایه چربی دیواره سلول و همچنین داخل سلول یافت می‌ شود. این ماده موجب می گردد تا از تخریب دیواره سلولی پیشگیری شود. علاوه بر آن می توان گفت نام گروهی از مولکول ها که اثراتی مانند آلفا توکوفرول دارند ویتامین e می باشد. در ادامه سعی کرده ایم اطلاعات کاملی در مورد این ویتامین و همچنین خواصی که دارد آن در اختیار شما  قرار بدهیم با ما همراه باشید.

 

نقش و کاربرد ویتامین e در بدن: 

 

همانطور که در بالا گفته شد ویتامین e در بدن یافت می‌ شود و کاربردهای متفاوتی دارد. یکی از کاربردهای آن را می توان نقش آنتی اکسیدان دانست. این ویتامین باعث می ‌شود تا سلول های بدن در برابر موادی که به عنوان آسیب رسان ها شناخته می‌شوند محافظت گردند.‌ در واقع این نوع از ویتامین ها رادیکال ‌های آزادی که در سلول های بدن به صورت طبیعی وجود دارند را خنثی می ‌کنند و به دلیل این که الکترون جفت نشده دارند برای آن که بتوانند خود را متعادل سازند نیاز به جذب الکترون از سلول های سالم بدن دارند. بنابراین با این روش می توانند به آن ها آسیب وارد کند. می‌ توان گفت خواص آنتی اکسیدانی که ویتامین e دارد باعث می گردد تا از مشکلاتی مانند سکته قلبی یا آسیب رسیدن به داخل رگ ها جلوگیری گردد. علاوه بر آن ویتامین ای به دلیل خواص ضد انعقادی که دارد از تجمع پلاکت ها جلوگیری می کند. پس خون بسیار راحت تر در رگ ها حرکت می کند.

 

خواص ویتامین e در بدن: 

 

ویتامین e برای بدن خواص بسیار زیادی دارد. ازمهم ترین خواص این ویتامین شامل موارد زیر است:

 

  • بالا بردن سطح ایمنی بدن در برابر بیماری ها و حتی پیشگیری از پیشرفت بیماری هایی همچون آلزایمر
  • مناسب برای درمان بیماری های مربوط به چشم مانند آب مروارید یا دژنراسیون ماکولا
  • کاهش حملات قلبی در افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند.
  • کاهش روند پیری سلول های بدن
  • تقویت بدن انسان در برابر انواع آلودگی‌ های زیست محیطی
  • مناسب برای مقابله با مشکل کم خونی
  • درمان و بهبود مشکلاتی که به دلیل چربی های بد ایجاد شده اند.
  • بهبود بیماری های پوستی و زخم ها
  • بهبود اختلالات مربوط به تولید مثل
  • بهبود یا کاهش دردهای قبل از قاعدگی
  • کم شدن علائم و همین طور نشانه‌ های لوپوس

 

علاوه بر موارد بالا می توان گفت ویتامین e یکی از مواد مورد نیاز بدن می باشد که باعث می گردد انواع سرطان‌ ها مانند سرطان پوست، دهان و حتی پروستات درمان گردد. در واقع در تحقیقاتی که انجام گرفته است مشخص گردیده مردانی که از آلفا توکوفرول به میزان بیشتری استفاده کرده اند احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها حدود ۵۳ درصد کمتر از دیگر مردان بود است. علاوه بر آن تحقیقات نشان می دهد که استفاده از این ویتامین فوق العاده در زمان بارداری باعث می گردد تا احتمال ابتلای نوزاد به مشکلات تنفسی مانند آسم کاهش یابد. نتایج تحقیقات نشان داده است که تعداد مادرانی که نسبت به دیگران ویتامین e کمتری استفاده کرده‌ اند نوزادانشان حدود ۵ برابر بیشتر در مقابل برابر خطر ابتلا به آسم قرار گرفته اند. همچنین استفاده از ویتامین e در افراد غیر سیگاری از ابتلا به سکته مغزی جلوگیری می کند. اما مصرف این ویتامین در افراد سیگاری تاثیرگذار نیست.

 

فواید ویتامین e برای بدن: 

 

علاوه بر خواصی که برای ویتامین e گفته شد این ماده فوق ‌العاده فواید بسیار زیادی نیز برای بدن دارد.  فواید این ویتامین را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • تقویت اعصاب:

 

ویتامین ای یکی از مواد مورد نیاز بدن است که شما می‌ توانید با مصرف آن اعصاب خود را تقویت نمایید.

 

  • تغذیه درونی پوست:

 

همچنین کپسول های ویتامین e می ‌تواند به عنوان یک ماده مغذی و تغذیه کننده سلول های پوستی شناخته شود. بنابراین شما می توانید یکی از کپسول های این ویتامین را با کمک وسیله ای سوراخ کرده و محتویات آن را به پوست صورت بزنید. این موضوع باعث می‌ شود تا پوست شما نرم و درخشان گردد.

 

  • جوانسازی پوست:

 

یکی دیگر از فواید بسیار عالی این ویتامین خواص ضد پیری و جوانسازی پوست می باشد. در واقع ویتامین e باعث می ‌شود تا دیواره مویرگی محکم تر شده و همچنین خاصیت ارتجاعی پوست افزایش پیدا کند. بنابراین می ‌توان آن را یک ماده بسیار عالی دانست که تاثیرات بسیار مثبتی بر روی پوست دارد و موجب احیا و بازسازی سلول های پوستی می گردد. در نتیجه چین و چروک ها، جوش ها و زخم های پوستی را درمان می کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد از ویتامین ای برای جوانسازی دور چشم ها استفاده می کنند.

 

  • تقویت بینایی:

 

مصرف ویتامین e باعث می گردد تا بینایی افراد تقویت گردد و مشکلاتی مانند لکه زردی که به‌عنوان رایج ‌ترین دلیل نابینایی مطرح شده است کاهش پیدا کند. البته دقت داشته باشید که این ویتامین باید روزانه به همراه ویتامین c یا مولتی ویتامین ها استفاده گردد.

 

 

مهم ترین منابع ویتامین e کدام اند؟ 

 

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد بدن انسان برای سلامتی به میزان مشخصی ویتامین e نیاز دارد. اما بدن انسان توانایی این که ویتامین e تولید کند را ندارد. پس باید این ویتامین را با کمک مواد غذایی که مصرف می کنیم تامین کنیم. همچنین وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرده است که هر فرد باید روزانه حدود ۱۵ میلی گرم ویتامین ای استفاده کند. شما می توانید با مصرف مواد غذایی مختلف مانند تخمه آفتاب گردان، بادام، انبه، فندق، آووکادو، کلم بروکلی، کدو حلوایی، اسفناج و… مواد مورد نیاز بدن همچون ویتامین ها را تامین کنید. استفاده از مولتی ویتامین ها نیز گزینه بسیار مناسب برای دریافت ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد.

 

نشانه های کمبود ویتامین e چیست؟ 

 

به طور کلی می‌ توان گفت افرادی که از نظر جسمی سلامت هستند به ندرت با کمبود ویتامین e مواجه می گردند. اما زمانی که ویتامین ای در بدن کاهش پیدا کند قطعاً به عضلات و اعصاب فرد آسیب وارد می‌ شود. از جمله این آسیب ها می‌ توان به تضعیف عضلات، بی حس شدن دست و پا، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و بروز مشکلات مختلف اشاره کرد. البته استفاده از مکمل های مختلف مانند ویتامین ای و مولتی ویتامین ها می تواند از کمبود ویتامین ای در بدن جلوگیری کند.

 

نتیجه گیری: 

 

ویتامین e یکی از مواد مورد نیاز بدن می باشد که برای سلامتی سلول ها بسیار مهم است. دقت داشته باشید که این ویتامین به صورت طبیعی در بدن انسان تولید نمی گردد و برای دریافت آن باید از مواد غذایی که دارای این ویتامین هستند استفاده کنید. از جمله این مواد غذایی می توان به اسفناج، بادام، کلم بروکلی، فندق، انبه و… اشاره کرد. علاوه بر آن افراد می‌ توانند از مکمل های مختلف برای دریافت این ویتامین استفاده نمایند. از جمله این مکمل ها می توان به قرص ویتامین e و مولتی ویتامین ها اشاره کرد. توجه داشته باشید که کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز مشکلاتی مختلفی مانند بی حسی دست و پا. ضعیف شدن عضلات و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می گردد. پس برای این که بتوانید بدن سالم و قوی داشته باشید باید از مواد مورد نیاز بدن مانند ویتامین ها استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *