سلامت

بهترین راه تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرما

ورزش کردن بهترین روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. حداقل روزی سی دقیقه خود را مجاب به ورزش کردن کنید.

مقدمه

با شروع فصل سرد سال موج سرماخوردگی ها و ویروس های فصلی شروع می شود. سرماخوردگی یک بیماری به ظاهر ساده است که در صورت توجه نکردن به آن می تواند موجب ایجاد بزرگترین مشکلات ریوی شود. سیستم ایمنی بدن مسئولیت مراقبت از اندام های مختلف بدن را بر عهده دارد. بنابراین ضرورت دارد برای تقویت سیستم ایمنی بدن اقدامات مناسب و لازم را انجام داد. سیستم ایمنی بدن وظیفه دفاع از بدن در مقابل انواع ویروس ها و باکتری ها و به طور کلی عوامل خارجی و بیماری زا را بر عهده دارد. با استفاده از برخی مکمل ها و داروها و مواد خوراکی می توان در جهت تقویت این سیستم اقدام کرد. در طول این محتوا به بیان مطالبی خواهیم پرداخت که در صورت استفاده از آن ها می توان گام مهمی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن برداشت. تا پایان ما را همراهی کنید.

راه حل هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن یکی از قسمت های مهم بدن است. این سیستم وظیفه دارد از اندام های مختلف بدن در مقابل ورود عوامل بیماری زا محافظت به عمل آورد. روش های متعدد و مختلفی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. برخی از این روش ها زیر مجموعه طب سنتی هستند و برخی دیگر زیر مجموعه طب نوین هستند. این که ما از کدام یک از این روش ها استفاده می کنیم خیلی اهمیت ندارد. آن چه اهمیت دارد، تقویت سیستم ایمنی بدن به واسطه استفاده از این روش ها است. در زیر برخی از روش های کلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن را به اختصار نام خواهیم برد.

  • استراحت و خواب کافی
  • رعایت بهداشت فردی
  • تغذیه مناسب و سالم
  • دوری از استرس و اضطراب
  • ورزش کردن

ورزش کردن بهترین روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. حداقل روزی سی دقیقه خود را مجاب به ورزش کردن کنید. این کار میزان متابولیسم بدن را افزایش داده و موجب شاداب شدن شما خواهد شد. ورزش کردن به راحتی می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شما گردد. بنابراین این امکان را از خود سلب نکنید. دوری از استرس نیز یکی از روش هایی است که به کمک آن می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نمود. در صورتی که شما به صورت مداوم در معرض استرس و اضطراب قرار داشته باشید ترشح هورمون کورتیزول در بدن شما افزایش می یابد. بالا رفتن این هورمون موجب سرکوب سیستم ایمنی خواهد شد. بنابراین با کنترل استرس و اضطراب می توان در جهت تقویت سیستم ایمنی گام موثری برداشت.

داشتن یک تغذیه مناسب و درخور برای تقویت سیستم ایمنی بدن کاملا موثر است. برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بهتر است از میوه ها و سبزی ها به مقدار مناسب استفاده نمود. مواد غذایی با کیفیت و سالم را در رژیم غذایی خود جای دهید و با رعایت اصل تنوع و تعادل برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود اقدام کنید. گنجاندن انواع ویتامین ها و مواد معدنی و پروتئین های ضروری و مقدار مناسبی کربوهیدرات در رژیم غذایی اهمیت دارد. داشتن خواب کافی و منظم برای تقویت سیستم ایمنی اهمیت دارد. به همان اندازه که فعالیت می کنید، باید استراحت و خواب کافی نیز داشته باشید. خواب کمتر از هفت ساعت سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و مستعد آسیب خواهد کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مواد غذایی

همانطور که در بالا ذکر کردیم مصرف مرتب و مناسب برخی از مواد خوراکی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. برخی از این مواد خوراکی مانع از تضعیف سیستم ایمنی خواهند شد. در حالی که برخی دیگر موجب بهبود و تقویت سیستم ایمنی پس از ابتلا به بیماری می شوند. از جمله مهمترین خوراکی هایی که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فلفل دلمه ای
  • موز
  • هویج
  • پرتقال
  • لیمو شیرین
  • پیاز
  • فلفل تند

مصرف این خوراکی ها به دلیل حجم زیاد ویتامین های موجود در آن ها برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. به طور مثال هویج سرشار از بتاکاروتن است. پرتقال و لیمو شیرین منبع غنی از ویتامین سی را در اختیار بدن قرار می دهند. همچنین فلفل دلمه ای منبع مناسبی از ویتامین سی را می تواند در اختیار بدن قرار دهد. سیر یکی دیگر از خوراکی هایی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کارآمد عمل می کند.

نوشیدنی ها و سیستم ایمنی

شناخته شده ترین نوشیدنی که می توان برای تقویت سیستم ایمنی بدن نام برد، شربت لیمو و عسل است. یک برش از لیموی تازه را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و به کمک آب یک شربت مغذی تهیه کنید. این شربت به طرز معجزه آسایی سیستم ایمنی را تقویت خواهد کرد. در فصول سرد سال استفاده از دمنوش های مختلف که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند نیز بسیار توصیه می شود. در ادامه برخی از انواع این دمنوش ها را نام خواهیم برد.

  • دمنوش اسطوخودوس: این گیاه خاصیت ضد عفونی کنندگی و آرامبخشی دارد. همچنین این گیاه دارویی از بروز افسردگی و استرس جلوگیری می کند.
  • دمنوش دارچین: دمنوش دارچین حاوی مقادیر بالایی آهن و ویتامین سی است. ترکیب دمنوش دارچین با گزنه امکان جذب ویتامین سی را افزایش خواهد داد.
  • دمنوش گل محمدی: دمنوش به دست آمده از چای سبز و گل محمدی یک نوشیدنی مناسب برای فصل سرد سال است. این دمنوش موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
  • دمنوش آویشن: آویشن یکی از گیاهان دارویی است که به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی بلا و ضد میکروبی شهرت فراوان دارد. به خاطر داشته باشید این دمنوش را با مقدار اندکی عسل یا سرکه سیب می کنید. این دو ماده به عنوان مصلح دمنوش آویشن عمل می کنند. در صورت بروز سرماخوردگی و کیپ شدن بینی نوشیدن این دمنوش معجزه آسا خواهد بود.
  • دمنوش مریم گلی: مریم گلی یکی از گیاهان بی نظیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن ست. این گیاه خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد میکروبی و ضد التهابی بالایی دارد. بنابراین برای تسکین گلودرد گزینه مناسبی است. همچنین دمنوش مریم گلی خلط آور است. بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود سرماخوردگی می توان از این دمنوش استفاده کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *