سلامت

بهترین سن برای بارداری و دلایل آن

سن بارداری برای هر کسی بسته به عوامل مختلف متفاوت می باشد و اما بر اساس بررسی های صورت گرفته، نتایج حاکی از این می باشد که سنین بین 24 تا 36 سالگی می تواند برای بارداری بسیار مناسب باشد.

توضیحاتی درباره سن بارداری

بسیاری از افراد معتقدند که اگر که افراد قصد بچه دار شدن را داشته باشند باید این نکته را مدنظر داشته باشند که این کار را در سن جوانی انجام دهند که دارای انرژی بسیار زیادی می باشند. اما در واقع باید بیان کرد که تصمیم برای تشکیل خانواده باید بر طبق عوامل بسیار زیادی باشد که از جمله این عوامل می توان به سن و هم چنین آمادگی فرد برای پدر و مادر شدن اشاره کرد. آمادگی می تواند در برگیرنده آمادگی مالی و عاطفی برای داشتن فرزند باشد. بهتر است که افراد قبل از بارداری گفت و گویی با ارائه دهندگان خدمات و مراقبت های اولیه در مورد تصمیم گیری و برنامه ریزی برای بارداری و زایمان سالم انجام دهند که می تواند بسیار مؤثر و مهم باشد.

باید بیان کرد که بر اساس نظرات مختصصان، زن ها بیش ترین سن بارداری را دارند، به گونه ای که در دهه 20 سالگی، بیش ترین شانس برای بارور شدن را دارند و در سن 25 سالگی، احتمال باردار شدن پس از سه ماه تلاش حدود 20 % می باشد و سن بارداری به تدریج از 32 سالگی شروع به کاهش می کند و پس از 35 سالگی، این کاهش سرعت می گیرد. در سن 35 سالگی، احتمال بارور شدن پس از سه ماه تلاش وجود دارد و هم چنین باید بیان کرد که پس از آن کاهش بسیار شدیدی در توانایی یک زن برای باردار شدن طبیعی در سن 40 سالگی وجود دارد. اما از این سن به بعد، هم چنین خطرات نیز به طرز قابل توجهی افزایش می یابند که از جمله این خطرات می توان به زایمان سزارین، زایمان زودرس، وزن کم نوزاد به هنگام تولد و هم چنین نقایص مادرزادی و مرده زایی و هم چنین همراه با دیابت بارداری و پره اکلامپسی اشاره کرد.

علاوه بر این، بررسی های دیگری نیز حاکی از این می باشد که برای باردار شدن، چیزی به عنوان بهترین سن بارداری وجود ندارد و تصمیم گرفتن در مورد تشکیل دادن خانواده باید بر طبق عوامل بسیاری از قبیل سن و هم چنین آمادگی پدر و مادر برای پذیرش مسئولیت باشد. اما بهتر است بیان شود که در سنین 20 سالگی، زنان به این دلیل شانس بالاتری برای باردار شدن را دارند که تعداد تخمک مرغوب در دسترس بالاترین و هم چنین خطرات بارداری در کم ترین سطح قرار دارند.

باید بیان کرد که در صورتی که سن فرد بالای 35 سال می باشد و قصد باردار شدن را داشته باشد و با مشکلات و عارضه هایی در این زمینه رو به رو شود و پس از 6 ماه تلاش برای بارداری، نتواند به نتیجه مناسبی دست یابد، باید بیان کرد که این فرد با مشکلات باروری دست و پنجه نرم می کند و باید برای کمک به درمان و رفع مشکل خود به پزشک زنان و زایمان و نازایی مراجعه نماید که می توانند به فرد توصیه هایی را در این زمینه پیشنهاد دهند.

علاوه بر این، برخی از مطالعات و بررسی های صورت گرفته دیگر نیز حاکی از این می باشد که سن بارداری زمانی که به بالاتر از 40 سالگی می رسد، ممکن است که با خطراتی از قبیل پر فشاری خون خفیف، اضافه وزن، سابقه ابتلا به بیماری دیابت و سایر بیماری های مزمن دیگر از قبیل سرطان پستان مبتلا شود. می توان بیان کرد که از زمانی که در فرد قاعدگی شروع می شود تا زمانی که دچار یائسگی می شود، سن بارداری برای یک خانم می باشد. اما تمام این سنین شرایط مناسب و ایده آلی را برای باردار شدن فرد در اختیار ندارند و باید بیان کرد که همان طور که بارداری در سنین بالا دارای عوارض و مشکلاتی می باشد، بارداری در سنین پایین نیز دارای اختلالات و مشکلات مربوط به خود می باشد و بنابراین، اگر بخواهیم به طور کلی یک سن بارداری بسیار مناسب و ایده آل را در نظر بگیریم، باید به سنین بین 24 تا 36 سالگی اشاره کرد که کم تر از این سن و هم چنین بالاتر از این سن می تواند عوارض و اختلالات مخصوص به خود را داشته باشد و بارداری پایین تر از این سنین و هم چنین بالاتر از این سنین دارای عوارض و اختلالات خاصی است.

به طوری که باید بیان کرد که سن بارداری در سنین پائین می تواند با عوارض و اختلالاتی از قبیل زایمان زودرس، سقط جنین، عوارض ناخواسته در دوران بارداری یا مول، متولد شدن نوزاد با وزن کم و هم چنین مسمومیت های بارداری همراه باشد. علاوه بر این، باید بیان کرد که احتمال زایمان طبیعی در این سنین بسیار پائین و نیاز به زایمان سزارین بیش تر می شود و علت آن هم می تواند به خاطر این باشد که سن رشد خانم و به خصوص لگن وی، هنوز کامل نشده است.

بنابراین، افراد باید در جریان باشند که باروری به طور طبیعی و با افزایش سن، کاهش پیدا می کند و بچه دار شدن در مراحل بعدی زندگی می تواند خطر عوارض بارداری را افزایش دهد. بر طبق تحقیقات و بررسی های صورت گرفته در این زمینه، هیچ بهترین سنی برای سن بارداری وجود ندارد و تصمیم گرفتن برای تشکیل خانواده بستگی به عوامل و شرایط بسیار زیادی می باشد. افراد باید در جریان باشند که فقط به این دلیل که آن ها بین سنین 30 یا 40 سال قرار گرفته اند، به این معنی نمی باشد که نمی توانند فرزند سالمی را داشته باشند.

کلام آخر

در متن فوق به بررسی بهترین سن برای باروری پرداخته شد و بیان شده است که سن بارداری بستگی به عوامل زیادی به جز سن می باشد که از جمله آن ها می توان به آمادگی پذیرش والدین و وضعیت مالی و … اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *