سلامت

زمان مناسب برای درمان یبوست

درمان یبوست باید در زودترین زمان ممکن صورت گیرد. مخصوصا اگر علائم یبوست شدید باشد و با عوارض زیادی همراه باشد.

یبوست یکی از بیماری های شایع در میان کودکان و بزرگسالان است که حتی می تواند نوزادان را درگیر کند. درمان این بیماری می تواند سخت باشد. ولی شدت بیماری در نوع درمان آن اثر دارد. یکی از سوالات افراد مبتلا به این بیماری این است که چه زمانی باید برای درمان یبوست اقدام کنیم؟

به قول معروف، ماهی را هر موقع از آب بگیرید، تازه است. اگر یبوست دارید و از آن رنج می برید، بهتر است که از همین حالا اقدام به درمان آن کنید. روش های مختلفی وجود دارند که می توانند برای درمان یبوست استفاده شوند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

علائم بیماری یبوست؛ چه زمانی فرد مبتلا به بیماری یبوست می باشد؟

زمانی که می خواهید اقدام به درمان بیماری یبوست کنید، باید بدانید که علائم بیماری یبوست چیست؟ اصلا چه زمانی یک فرد مبتلا به این بیماری است؟! به طور کلی، این بیماری می تواند به صورت گذرا باشد، یعنی چند هفته ای فرد را درگیر کند و بعد از آن بهبود پیدا کند. در بعضی از مواقع، این بیماری به صورت دائمی است و حتی سال ها فرد را درگیر می کند.

بیماری یبوست مانند هر بیماری دیگری دارای علائمی است که اگر از آن ها مطلع باشید، بد نیست. ولی قبل از آن باید به شما بگوییم که به صورت روتین افراد باید حداقل یک بار در روز، مدفوع داشته باشند. البته میزان دفع روزانه در هر فرد می تواند متفاوت باشد. حتی برخی از افراد به صورت طبیعی هر روز، 3 بار دفع مدفوع دارند.

ولی در صورتی که افراد بیش از 2 الی 3 روز، دفع مدفوع نداشته باشند، با مشکل یبوست مواجه شده اند. البته یبوست فقط به معنی کاهش دفع نیست. افرادی که مدفوع سفتی دارند و نمی توانند به راحتی دفع مدفوع داشته باشند هم با مشکل یبوست مواجه هستند. مدفوع تکه تکه و خارج نشدن کل مدفوع هم از یکی از انواع یبوست تلقی می شود. از جمله علائم یبوست می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درد در هنگام دفع مدفوع
  • بوی نامطبوع مدفوع در هنگام دفع
  • سفت بودن مدفوع
  • سختی دفع مدفوع
  • تکه تکه بودن مدفوع
  • خارج نشدن کل مدفوع
  • احساس سوزش در هنگام دفع
  • خونی بودن مدفوع
  • نیاز به استفاده از یک شی خارجی برای خارج کردن مدفوع

بهترین زمان برای درمان یبوست؛ ماهی را هر موقع از آب بگیرید، تازه نیست!

برای درمان یبوست بهتر است کمی تغییر در ضرب المثل معروف بدهیم. واقعیت این است که برای درمان یبوست هر لحظه دیر است. این بیماری می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. به همین خاطر، باید در اولین زمان ممکن آن را درمان کنید.

در صورتی که چند سال است از بیماری یبوست رنج می برید و به دنبال یک روش اصولی برای درمان این بیماری می گردید، باید از همین حالا به فکر درمان این بیماری باشید. بهترین روش برای درمان یبوست، مراجعه به پزشک متخصص است.

ولی در برخی از موارد، می توان یبوست خفیف را با مصرف یک سری از مواد غذایی درمان کرد. به این موضوع توجه داشته باشید که معمولا یبوست در اثر عدم تحرک و کم آبی بدن رخ می دهد. به همین خاطر، می توان با مصرف آب بیشتر و داشتن تحرک کافی، این بیماری را درمان کرد.

روش های درمان یبوست چیست؟

روش های درمان یبوست بسته به نوع بیماری و شدت آن می تواند متفاوت باشد. اول از همه بهتر است که دلیل بروز یبوست توسط پزشک تشخیص داده شود و سپس از روش های اصولی برای درمان این بیماری استفاده گردد. از جمله روش های درمان یبوست می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درمان با اصلاح رژیم غذایی

رژیم غذایی نقش اساسی در درمان یبوست دارد. تقریبا نمی توان این بیماری را بدون اصلاح رژیم غذایی درمان کرد. رژیم غذایی مناسب برای درمان یبوست باید شامل آش ها، سوپ ها، سبزیجات و میوه های مختلف باشد.

  • دادن ورزش های مناسب

برخی از ورزش ها می توانند باعث بهبود یبوست گردند. به طور کلی، عدم تحرک یکی از عوامل ایجاد کننده یبوست است که عوارض زیادی را به همراه خواهد داشت. ولی با ورزش کردن می توان تا حد زیادی یبوست را درمان کرد و شاهد بهبود عملکرد روده ها و دستگاه گوارش بود.

  • استفاده از ملین های گیاهی

بهترین روش برای درمان یبوست استفاده از ملین های گیاهی است. برگ سنا یکی از معروف ترین ملین های گیاهی است که البته نباید خیلی زیاد مصرف شود. زیرا یک سری عوارض گوارشی را به همراه خواهد داشت.

  • مصرف یک سری داروهای خاص

برخی از داروها می توانند به صورت ملین باشند و در رفع یبوست نقش بسیار موثری داشته باشند. به همین خاطر، معمولا یکی از روش های درمانی یبوست، استفاده از این داروها می باشد که البته معمولا این داروها عملکرد روده را تضعیف می کنند و نباید برای طولانی مدت استفاده شوند.

  • انجام عمل جراحی

در صورتی که یبوست فرد شدید باشد و در اثر مسدود شدن یک ناحیه از روده رخ داده باشد، باید با عمل جراحی درمان شود. البته در اکثر موارد، یبوست نیازی به عمل جراحی ندارد و با روش های ذکر شده قابل درما می باشد.

روش های مختلف درمان یبوست در طب سنتی

طب سنتی بیماری یبوست را به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های موجود در میان مردم می شناسد. به همین خاطر، روش های درمانی مختلفی برای درمان این بیماری در طب سنتی پیشنهاد می شوند. امروزه، بسیاری از پزشکان متخصص نیز از طب سنتی پیروری می کنند و توصیه می کنند که افراد از این روش ها برای درمان یبوست استفاده کنند.

  • خاک شیر معجزه می کند!

خاک شیر به عنوان یک گیاه دو منظوره شناخته می شود. این گیاه هم می تواند باعث درمان یبوست شود و هم باعث درمان اسهال گردد. خاک شیر را می توان با آب و یا گلاب مخلوط کردن و جوشاند. جوشانده خاک شیر برای درمان یبوست بسیار معجزه آسا است.

  • مخلوط انجیر با پر هلو

یکی از بهترین ترکیباتی که برای درمان یبوست مورد استفاده قرار می گیرد، مخلوط انجیر و پر هلو می باشد. برای این کار می توانید هر روز چند عدد انجیر را با پر هلو مخلوط کنید و با یک لیوان آب بجوشانید. اجازه دهید که مخلوط مورد نظر شما خنک شود و هر شب و یا صبح ها به صورت ناشتا این مخلوط را مصرف کنید. با مصرف این مخلوط شاهد بهبود علائم یبوست خودتان خواهید بود.

تحقیقات نشان می دهند که مصرف انجیر خشک و پر هلو، می تواند حتی در درمان یبوست های حاد هم موثر باشد. ولی مداومت به مصرف این ترکیب بسیار توصیه می شود.

  • ماساژ شکم با روغن زیتون

یکی از روش های ساده برای درمان یبوست این است که افراد هر روز شکم خود را با روغن گرم زیتون ماساژ دهند. این کار باعث بهبود دفع شده و در درمان یبوست نقش موثری دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

بیماری یبوست یکی از بیماری های شایع گوارشی است که متاسفانه بسیاری از بازه های سنی را درگیر می کند. این بیماری می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد و در عملکرد ارگان های بدن هم تاثیر گذار باشد. به همین خاطر لازم است که افراد از روش های مناسب برای درمان یبوست استفاده کنند تا عوارض این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهند.

یکی از سوالاتی که برای افراد دارای بیماری یبوست پیش می آید این است که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ اول از همه به شما توصیه می کنیم که در صورت بروز یبوست در بدن خود و یا کودکان خود، حتما در اولین فرصت به یک پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید. زیرا این بیماری می تواند پیش رونده باشد و تا سال ها شما را درگیر کند.

ولی اگر آن را در همان ماه های ابتدایی درمان کنید، می توانید خیلی زود بهبود پیدا کنید. پس برای درمان یبوست، به پزشک متخصص مراجعه کنید. ولی در کنار این موضوع، در برخی از موارد افراد با علائمی مواجه می شوند که باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کنند تا علائم آن ها بررسی شود. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درد شدید در هنگام مدفوع کردن
  • خونی شدن مدفوع آن هم به دفعات زیاد
  • داشتن احساس دفع و عدم امکان دفع مدفوع
  • نیاز به استفاده از شی خارجی برای بیرون آوردن مدفوع
  • نیاز به قطع کردن مدفوع با دست
  • مشاهده علائم دیگر مانند تب و …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *