سلامت

زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست با افرادی که HPV روی پوست خود دارند منتقل می شود. در حین رابطه جنسی واژینال و مقعدی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود

زگیل تناسلی چه شکلی است؟
زگیل تناسلی شبیه برجستگی هایی به رنگ پوست یا سفید است که روی فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد ظاهر می شود. آنها به نوعی شبیه تکه های کوچک گل کلم هستند. شما می توانید فقط یک زگیل یا یک دسته از آنها داشته باشید و می توانند بزرگ یا کوچک باشند. ممکن است خارش داشته باشند، اما بیشتر اوقات درد ندارند.

زگیل‌های تناسلی می‌توانند با درمان توسط پزشک یا داروهای تجویزی از بین بروند. در صورت عدم درمان، زگیل تناسلی ممکن است از بین برود، ثابت بماند، یا اندازه یا تعداد آن افزایش یابد. درمان پیش سرطان دهانه رحم در دسترس است . پاورفیت یک مکمل مفید برای زگیل تناسلی است 

زگیل تناسلی را می توان با چیزهای بی ضرری مانند خال، برچسب های پوستی یا پاپول های مروارید آلت تناسلی (برجستگی های کوچکی که در اطراف لبه سر آلت تناسلی و همچنین ورودی واژن یافت می شود) اشتباه گرفت. این چیزها عفونت نیستند آنها فقط بخش های عادی شما هستند.

آیا بدون داشتن HPV ( ویروس پاپیلومای انسانی ) می توان زگیل تناسلی داشت؟ خیر، در حالی که همه گونه های HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی نمی شوند، همه زگیل های تناسلی توسط برخی از سویه های HPV ایجاد می شوند. با این حال، برخی افراد خال ها، برچسب های پوستی یا سایر زخم ها را با زگیل اشتباه می گیرند. بهتر است یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به آنها نگاه کنید تا مطمئن شوید.

چرا افراد دچار زگیل می شوند؟
چه چیزی باعث زگیل می شود؟ زگیل در اثر عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس باعث ایجاد مقدار اضافی کراتین، یک پروتئین سخت، در لایه بالایی پوست (اپیدرم) می شود. کراتین اضافی بافت خشن و سخت زگیل را ایجاد می کند.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا می شوید؟ زگیل تناسلی در اثر تماس پوست به پوست با فردی که آلوده است، اغلب در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوید. زگیل تناسلی می‌تواند پخش شود، حتی اگر کسی عملش را انجام ندهد، و آلت تناسلی برای ابتلا به آن لازم نیست داخل واژن یا مقعد برود.

آیا می توان زگیل تناسلی را از روی صندلی توالت گرفت؟
زگیل تناسلی توسط یک سویه اچ پی وی از راه جنسی ایجاد می شود. این بیماری از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود، بنابراین روابط جنسی و هر نوع تماس جنسی می تواند باعث انتشار این ویروس شود. با این حال، این به دلیل دست زدن به صندلی توالت نیست – این تماس پوست به پوست نیست.

زگیل تناسلی از کجا شروع می شود؟
زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی (STD) است. این بیماری باعث ایجاد زگیل (برجستگی های کوچک یا رشد) در داخل و اطراف اندام تناسلی و راست روده می شود. انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. برخی از زگیل ها بسیار کوچک هستند

اگر زگیل تناسلی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟
اگرچه زگیل ها را می توان برداشت، اما هیچ درمانی برای عفونت HPV وجود ندارد. اگر زگیل تناسلی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟ در صورت عدم درمان، زگیل تناسلی می تواند بزرگتر شود، خونریزی کند و باعث درد یا خارش شود. به ندرت، زگیل تناسلی منجر به سرطان می شود.

زگیل نوعی عفونت پوستی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. عفونت باعث ایجاد برجستگی های خشن و همرنگ پوست روی پوست می شود. این ویروس مسری است. شما می توانید از دست زدن به فردی که این زگیل را دارد، مبتلا شوید

زگیل تناسلی نسبت به سایر زگیل‌ها مسری‌تر است یا راحت‌تر پخش می‌شود. آنها از طریق تماس پوست به پوست پخش می شوند. آنها ممکن است به سایر نقاط مجاور بدن گسترش یابند و ممکن است از فردی به فرد دیگر در اثر فعالیت جنسی منتقل شوند. زگیل ها معمولاً برای اولین بار 1 تا 6 ماه پس از آلوده شدن شما به HPV دیده می شوند.

زگیل تناسلی که درمان نشود ممکن است به نواحی دیگر سرایت کند و اندازه و تعداد آن افزایش یابد. در بیشتر موارد زگیل تناسلی خود به خود از بین نمی رود و باید به محض ظاهر شدن توسط پزشک معاینه شود.

به یاد داشته باشید: حتی زمانی که هر دوی شما ( زن و شوهر ) هیچ علامت یا علامتی ندارید، می توانید زگیل ایجاد کنید یا به آن بدهید. HPV نمی تواند با دست زدن به سطوح سخت مانند دستگیره در یا صندلی توالت منتقل شود. همچنین با استفاده از لباس یا حوله مشترک قابل عبور نیست

انواع HPV که می توانند باعث زگیل تناسلی شوند با انواعی که می توانند باعث سرطان شوند یکسان نیستند. اکثر افرادی که به HPV آلوده می شوند نمی دانند که به آن مبتلا هستند. معمولاً سیستم ایمنی بدن طی دو سال به طور طبیعی از شر عفونت HPV خلاص می شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *