پوست،مو و ناخن

طاسی سکه ایی چیست؟

طاسی سکه ایی از جمله عارضه هایی است که افراد ممکن است به آن مبتلا شوند و علائم اصلی آن ریزش مو می باشد و علت اصلی ابتلای فرد به آن می تواند عوامل ژنتیکی باشد.

توضیحاتی درباره طاسی سکه ایی  

طاسی سکه ایی نوعی اختلال خود ایمنی می باشد که می تواند منجر به ریزش موهای فرد به صورتی غیر قابل پیش بینی شود و دانشمندان نیز بر این باور می باشند که علت آن ژنتیک می باشد زیرا در خانواده ها ایجاد می شود. باید بیان کرد که این عارضه، تقریباً 6.8 میلیون نفر را در ایالات متحده و هم چنین 147 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. در بیش تر موارد موها به صورت تکه های کوچک و به اندازه یک چهارم می ریزند. ممکن است که فقط چند لکه بر روی سر فرد وجود داشته باشد و اما طاسی سکه ایی، می تواند مناطق وسیع تری از پوست سر فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد.  

باید بیان کرد که اگر ریزش کامل مو در پوست سر وجود داشته باشد، پزشکان آلوپسی توتالیس را تشخیص می دهند و در صورتی که ریزش مو در کل بدن وجود داشته باشد، این بیماری را آلوپسی یونیورسالیس می نامند. آلوپسی قادر است که هر فرد را صرف نظر از جنسیت، سن و یا نژاد را تحت تأثیر قرار دهد، اگرچه بیش تر موارد قبل از 30 سالگی ایجاد می شوند.

افراد باید در جریان باشند که در حال حاضر هیچ درمانی برای طاسی سکه ایی وجود ندارد، اگرچه که برخی از اشکال درمانی وجود دارد که می تواند توسط پزشکان برای کمک کردن به رشد سریع تر موها پیشنهاد شوند. باید بیان کرد که رایج ترین شکل طاسی سکه ایی، استفاده کردن از کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد التهابی قوی می باشد که می توانند سیستم ایمنی بدن فرد را سرکوب کنند و معمولاً از طریق تزریق موضعی، استفاده از پماد موضعی و یا خوراکی تجویز می شوند.

باید بیان کرد که موها علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی، درجه ای از محافظت در برابر عناصر و آلاینده های محیطی را ایجاد می کنند و افراد مبتلا به طاسی سکه ایی، ویژگی های حفاظت از مو را از دست می دهند و ممکن است که در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه های ناشی از آن از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند. علاوه بر این، برای محافظت از چشم در برابر نور خورشید و مواد زائد که ابروها و مژه ها به طور معمول در برابر آن محافظت می کنند، از عینک استفاده کنند. افراد هم چنین می توانند برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه های مضر ناشی از تابش نور خورشید از کلاه، کلاه گیس و هم چنین روسری برای حفاظت از پوست سر در برابر آفتاب و یا گرم نگه داشتن پوست سر استفاده کنند.

باید بیان کرد که طاسی سکه ایی مستقیماً افراد را بیمار نمی کند و هم چنین مسری نمی باشد و با این حال، سازگاری با آن از نظر عاطفی می تواند دشوار باشد و برای بسیاری از افراد، طاسی سکه ایی، یک بیماری آسیب زا می باشد که نیاز به درمان جنبه عاطفی ریزش مو و هم چنین خود ریزش مو دارد. حال به دنبال پاسخگویی به این سؤال می باشیم که طاسی سکه ایی چگونه به وجود می آید؛ باید بیان کرد که این عارضه زمانی به وجود می آید که گلبول های سفید خون به سلول های فولیکول های مو حمله می کنند و باعث کوچک شدن آن ها و کاهش چشمگیر تولید مو می شوند و دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث می شود که سیستم ایمنی بدن فولیکول های مو را به این روش هدف قرار دهد. در حالی که دانشمندان از دلایل اتفاق این تغییرات مطمئن نمی باشند، به نظر می رسد که ژنتیک می تواند یک عامل دخیل در این زمینه باشد، به خاطر این که طاسی سکه ایی، در فردی که یکی از اعضای خانواده آن ها به این عارضه مبتلا می باشد، بیش تر احتمال رخ دادن وجود دارد و لازم به ذکر است که طبق بررسی های صورت گرفته، از هر 5 نفری که به این بیماری مبتلا می شوند، یکی از اعضای خانواده آن ها به این عارضه مبتلا می باشند.

در حالی که بسیاری از افراد فکر می کنند که اتفاق افتادن این عارضه، می تواند بر اساس استرس باشد، اما شواهد علمی بسیار کمی برای حمایت از این دیدگاه وجود دارد و باید بیان کرد که در مواردی که استرس فرد بسیار زیاد باشد، می توان منجر به تحریک این بیماری شد. اما اکثر تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که طاسی سکه ایی می تواند ناشی از وجود یک علت ژنتیکی باشد. باید بیان کرد که این عارضه، سیستم ایمنی بدن افراد را تهدید نمی کند و بیش تر بر ناحیه موهای افراد تأثیرگذار می باشد که منجر به ریزش تمام و یا قسمتی از موهای افراد می شود و معمولاً از موهای روی سر فرد شروع می شود.

برخی از بررسی های انجام شده نیز حاکی از این است که از علائم اصلی طاسی سکه ایی می توان به ریزش مو اشاره کرد که می تواند ناشی از عوامل و اختلالاتی از قبیل استرس های فیزیکی از قبیل کاهش وزن و یا بارداری باشد. همان طور که بیان شد، علائم اصلی این نوع عارضه، ریزش مو می باشد که به صورت تکه های کوچک و گرد روی سر افراد رخ می دهد و باعث می شود که نواحی صاف و هلویی شکل پوست سر در معرض دید قرار بگیرند. در برخی از موارد ممکن است که موها دوباره رشد کنند ولی هیچ تضمینی در این باره وجود ندارد و این وضعیت غیر قابل پیش بینی می باشد.

کلام آخر

در متن فوق به بررسی یکی از عارضه های ناشی از ریزش مو پرداخته شده است که طاسی سکه ایی نامیده می شود و مهم ترین دلایل ابتلای به آن می تواند عوامل ژنتیکی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *