مادر و کودک

علائم سرماخوردگی در کودکان

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی واگیردار در دستگاه تنفسی فوقانی است. بیشتر بزرگسالان هر از گاهی سرما می‌خورند، اما کودکان ممکن است ۸ بار در سال یا بیشتر سرما بخورند. آنها مهمترین دلیلی هستند که بچه ها به دکتر مراجعه می کنند و مدرسه را از دست می دهند.

چه چیزی باعث سرماخوردگی می شود؟

بیشتر سرماخوردگی ها توسط ویروس هایی ایجاد می شوند – معروف به راینو ویروس ها – که در قطرات نامرئی در هوا یا چیزهایی که ما لمس می کنیم حمل می شوند. این ویروس ها می توانند به پوشش محافظ بینی و گلو نفوذ کنند و واکنش سیستم ایمنی را ایجاد کنند که می تواند باعث گلودرد، سردرد و مشکل در تنفس از طریق بینی شود.

 

هوای خشک – داخل یا خارج – می تواند مقاومت در برابر عفونت توسط ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند را کاهش دهد. سیگاری بودن یا بودن در کنار کسی که سیگار می کشد نیز همینطور است. احتمال سرماخوردگی در افراد سیگاری نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند بیشتر است و علائم آنها احتمالا بدتر و طولانی‌تر خواهد بود و حتی می‌تواند منجر به برونشیت یا ذات‌الریه شود.

 

نپوشیدن ژاکت یا ژاکت در هوای سرد، نشستن یا خوابیدن در هوا و بیرون رفتن در حالی که موهایتان خیس است باعث سرماخوردگی نمی شود.

علائم و نشانه های سرماخوردگی چیست؟

اولین علائم سرماخوردگی اغلب غلغلک در گلو، آبریزش یا گرفتگی بینی و عطسه است. کودکان مبتلا به سرماخوردگی نیز ممکن است احساس خستگی زیادی کنند و گلودرد، سرفه، سردرد، تب خفیف، دردهای عضلانی و از دست دادن اشتها داشته باشند. مخاط بینی ممکن است زرد یا سبز غلیظ شود.

آیا سرماخوردگی مسری است؟

سرماخوردگی شایع ترین بیماری عفونی در ایالات متحده است. آنها بسیار مسری هستند، به خصوص در 2 تا 4 روز اول پس از شروع علائم. آنها حتی می توانند تا چند هفته پس از شروع احساس بیماری در فردی پخش شوند.

 

سرماخوردگی از طریق تماس فرد به فرد یا از طریق تنفس ذرات ویروس منتقل می شود، که در هنگام سرفه یا عطسه فرد مبتلا به سرماخوردگی می تواند تا 3 متر در هوا حرکت کند. دست زدن به دهان یا بینی پس از تماس با سطح آلوده نیز می تواند سرماخوردگی را گسترش دهد.

سرماخوردگی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام ویروس باعث بیماری شده است، اما می‌تواند گلو و گوش‌های فرزندتان را بررسی کند و کشت گلو انجام دهد تا مطمئن شود که علائم مربوط به بیماری دیگری نیست که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. اگر علائم به جای بهتر شدن بعد از 3 روز یا بیشتر بدتر شوند، مشکل می تواند گلودرد استرپتوکوکی، سینوزیت، ذات الریه یا برونشیت باشد،

 

اگر علائم بیش از یک هفته طول بکشد؛ هر سال در همان زمان ظاهر می شود؛ یا زمانی که کودک شما در اطراف گرده، گرد و غبار یا حیوانات قرار دارد، ممکن است آلرژی مقصر باشد. کودکانی که هنگام سرماخوردگی دچار مشکل تنفسی یا خس خس سینه می شوند ممکن است آسم داشته باشند.

سرماخوردگی چگونه درمان می شود؟

سرماخوردگی بدون درمان خاص پزشکی خود به خود برطرف می شود. دارو نمی تواند سرماخوردگی را درمان کند، اما می تواند علائمی مانند دردهای عضلانی، سردرد و تب را کاهش دهد. می توانید بر اساس دستورالعمل بسته بندی سن یا وزن به کودک خود استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید.

 

هرگز آسپرین را به کودکان یا نوجوانان ندهید، زیرا این مصرف با سندرم ری مرتبط است، یک بیماری نادر اما جدی که می تواند کشنده باشد.

 

بسیاری از کارشناسان اکنون بر این باورند که معمولاً هیچ دلیلی برای دادن داروهای ضداحتقان و آنتی هیستامین های بدون نسخه (OTC) به کودکان زیر 6 سال وجود ندارد. شواهد کمی مبنی بر اثربخشی این داروها وجود ندارد و داروهای ضد احتقان می توانند باعث توهم، تحریک پذیری و ضربان قلب نامنظم شوند، به خصوص. در نوزادان

آیا می توان از سرماخوردگی پیشگیری کرد؟

از آنجایی که بسیاری از ویروس ها باعث سرماخوردگی می شوند، واکسنی برای محافظت در برابر آنها وجود ندارد. برای کمک به جلوگیری از ابتلا، کودکان باید:

 

از هر کسی که سرما خورده است دوری کنید

اجتناب از دود دست دوم

دست های خود را به خوبی بشویید، به خصوص پس از دمیدن بینی

در دستمال کاغذی یا آرنج خود عطسه یا سرفه کنند، نا در دستانشان

حوله، لیوان نوشیدنی یا ظروف غذا خوردن را با کسی که سرماخورده است به اشتراک نگذارید

دستمال کاغذی استفاده شده دیگران را نگیرید

متخصصان مطمئن نیستند که مصرف روی یا ویتامین C اضافی می تواند طول مدت علائم سرماخوردگی یا شدت آن را محدود کند یا خیر، اما دوزهای زیاد مصرف هر روز می تواند عوارض جانبی منفی ایجاد کند. مطالعات روی داروهای گیاهی، مانند اکیناسه، یا منفی هستند یا قطعی نیستند. مطالعات علمی کمی در مورد این درمان ها در کودکان انجام شده است.

 

قبل از دادن هر گونه داروی گیاهی یا بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه (RDA) از هر ویتامین یا مکمل، با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه والدین می توانند کمک کنند؟

برای کمک به کاهش ناراحتی سرماخوردگی، می توانید:

 

برای رفع گرفتگی بینی، قطره نمک (آب نمک) را در سوراخ های بینی بریزید.

برای افزایش رطوبت هوا، یک دستگاه مرطوب‌کننده خنک‌کننده بکار ببرید.

ژل نفتی را روی پوست زیر بینی بمالید تا خامی آن را تسکین دهید.

برای تسکین گلودرد (فقط برای بچه های بزرگتر از 6 سال) آب نبات سفت یا قطره های سرفه بدهید.

برای تسکین دردها از یک حمام آب گرم استفاده کنید یا از پد گرم کننده استفاده کنید.

یک دوش آب گرم بگیرید تا یک حمام پر از بخار ایجاد کنید که کودک شما بتواند در آن بنشیند تا به رفع گرفتگی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *