بدنسازی

مکمل بدنسازی چه عوارضی می تواند داشته باشد

بسیاری از افراد برای کمک به بهبود و پیشبرد فعالیت های ورزشی و یا تمرینات بدنسازی خود، شروع به استفاده از مکمل بدنسازی می کنند و حال این که ممکن است که از عوارض مکمل بدنسازی مطلع نباشند و این افراد بهتر است که به جای استفاده از مکمل ها، همواره سعی کنند از محصولات غذایی استفاده کنند. در متن زیر به بررسی عوارض مکمل بدنسازی پرداخته شده است.

توضیحاتی درباره مکمل بدنسازی و عوارض آن

امروزه بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان علاقه مند به انجام فعالیت های ورزشی و بدنسازی می باشد تا به اهداف خود در زمینه های مختلف دست یابند. بسیاری از ورزشکاران در جهت کمک به ساخت عضلات و بازسازی توده های عضلانی و هم چنین افزایش در تراکم و حجم عضلات، شروع به انجام فعالیت های ورزشی و یا بدنسازی می کنند، حال آن که عده ای دیگر نیز برای کمک به کاهش وزن و متابولیسم چربی ها و سوخت و ساز آن ها به انجام این فعالیت ها روی می آورند. برای بهبود در عملکرد خود، این افراد از محصولات و مکمل های بسیار اساسی و مهمی استفاده می کنند که استفاده از آن ها می تواند به تولید انرژی بیش تر در بدن و رفع خستگی ها و ضعف های عضلانی کمک و هم چنین منجر به عضله سازی و افزایش در تراکم و حجم آن ها می شوند. استفاده از برخی از مکمل ها نیز با هدف سوخت و ساز و متابولیسم چربی ها، می تواند بسیار مؤثر و مهم برای استفاده افرادی باشد که به دنبال کاهش وزن خود می باشند و با استفاده از آن ها می خواهند به تناسب اندام و وزن نرمال خود نیز دست پیدا کنند.   

بنابراین، باید بیان کرد که مکمل بدنسازی علارغم مزایا و فواید بسیار زیادی که برای استفاده افراد دارد، هم چنین می تواند مضراتی هم داشته باشد که در ادامه متن به بررسی برخی از عوارض مکمل بدنسازی پرداخته می شود. عوامل مختلفی از قبیل ناامیدی، اشتیاق بیش از حد، اشتیاق به نتایج یک شبه، فشار همسالان و انتظارات غیر واقعی ممکن است که فرد را وادار به خرید مکمل بدنسازی مختلف کند تا بتواند هر چه سریع تر به نتایج حاصل از تمرینات دست یابد. لازم به ذکر است که مکمل بدنسازی که به صورت آنلاین و بدون نسخه فروخته می شوند، تجویز شده توسط کارکنان باشگاه و هم چنین توصیه شده توسط دوستان یا همکاران می باشند که ممکن است حاوی ترکیبی از مواد از قبیل تستوسترون و سایر آندروژن ها، مهار کننده آروماتاز، HCG، مهار کننده های فسفودی استراز و غیره باشند که کاربران معمولاً با نام های مختلفی از قبیل مکمل بدنسازی، مواد عضله ساز، استروئیدهای آنابولیک و داروهای آنابولیک آن ها را می شناسند. برخی نیز به دلایل مشابه، از هورمون رشد سوء استفاده می کنند.

حال باید بیان کرد که عوارض مکمل بدنسازی در صورتی به وجود می آیند که به هدفی که برای آن مصرف می شوند عمل نکنند و در این گونه موارد می توانند آسیب هایی جدی را برای بدن افراد داشته باشند. از جمله عوارض مکمل بدنسازی می توان به سرکوب محور طبیعی تستوسترون در بدن، رشد غیر طبیعی سینه در مردان به نام ژنیکوماستی، سطوح بالای کلسترول که منجر به حملات قلبی و سکته مغزی می شود، آسیب کبد و کلیه، مشکلات قلبی، تمایل به لخته شدن غیر طبیعی، کاهش کلسترول خوب، کوتاهی قد در نوجوانان، عفونت ها، افزایش گلوکز خون، آکنه، پوست چرب، تعداد کم اسپرم در مردان، مردانه شدن زنان و هم چنین به وجود آمدن مشکلات در زندگی جنسی اشاره کرد.

علاوه بر موارد ذکر شده، می توان بیان کرد که اختلالات روانی و هم چنین وابستگی نیز از دیگر عوارض مکمل بدنسازی می باشد که به طور خاص، در مورد زنان می تواند صدای الگوی مردانه، ریزش مو روی پوست سر، موهای زائد صورت و بدن، آکنه، پوست چرب، مشکلات ناباروری و بی نظمی های قاعدگی اشاره کرد.

بنابراین، پیشنهاد می شود که افراد به جای استفاده از مکمل بدنسازی و تحمل عوارض مکمل بدنسازی در بدن خود و هم چنین صرف هزینه های گزاف برای آن ها، می تواند از محصولات طبیعی موجود که سرشار از مواد پروتئینی می باشند از قبیل آجیل ها، ماهی، سفیده تخم مرغ، مرغ، میوه ها و سبزیجات در انواع و رنگ های مختلف استفاده کنند و با استفاده از آن ها منجر به بهبود و تقویت عضلات و قدرت بدنی خود شوند و به این ترتیب، افزایش در تراکم و حجم عضلات خود کمک و منجر به افزایش در توده های عضلانی و هم چنین بازسازی آن ها شوند. با استفاده از این مواد که با صرف هزینه های کم تری در دسترس می باشند، افراد می توانند به تأمین مواد مغذی و پروتئینی موردنیاز بدن خود کمک و می تواند راهی بسیار مؤثر و مفید در جهت مراقبت از نیازهای تغذیه ای فرد باشد. پس اکیداً توصیه می شود که افراد در صورت امکان از مصرف مکمل بدنسازی خودداری کنند و در صورتی از آن ها استفاده نمایند که کاملاً مطمئن باشند که هم محصول و هم توصیه هایی که دریافت کرده اند، کاملاً ایمن و معتبر می باشد و باید بیان کرد که برخی از مکمل بدنسازی، دارای محتوای پروتئینی بسیار بالایی می باشند و استفاده از آن ها می تواند برای همیشه به کلیه های فرد آسیب رساند. علاوه بر موارد ذکر شده، باید بیان کرد که چنین توصیه هایی باید برای شخص خاص باشد چرا که به یک اندازه برای همه افراد مناسب نمی باشد و از فردی به فردی دیگر متفاوت می باشد.

کلام آخر

ورزشکاران و بدنسازان معمولاً برای انجام فعالیت ها و تمرینات بدنسازی خود از مکمل بدنسازی استفاده می کنند غافل از این که بسیاری از آن ها، دارای عوارضی می باشند که در متن به بررسی عوارض مکمل بدنسازی پرداخته شده است و بهتر است که افراد به جای استفاده از آن ها، از محصولات سرشار از پروتئین استفاده کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *