سلامت

نحوه درمان خشکی چشم

یکی از بیماری ها و عارضه هایی که معمولاً افراد با آن رو به رو می شوند و بسیار شایع می باشد خشکی چشم می باشد

توضیحاتی درباره خشکی چشم

بیماری خشکی چشم یک نوع بیماری شایع می باشد و زمانی اتفاق می افتد که اشک های فرد قادر به روانکاری کافی برای چشم ها نمی باشند. اشک می تواند به دلایل زیادی ناکافی و ناپایدار باشد برای نمونه اگر اشک کافی تولید نشود، یا اشک بی کیفیت تولید شود، ممکن است که فرد دچار خشکی چشم شود و باید بیان کرد که این ناپایداری اشک می تواند منجر به ایجاد التهاب و آسیب به سطح چشم شود.

زمانی که فرد دچار خشکی چشم شود، احساس ناراحتی می کند و زمانی که چشم های فرد خشک می باشد، احساس سوزش می کند. افراد ممکن است که در شرایط خاصی از قبیل هواپیما، اتاقی با تهویه مطبوع، دوچرخه سواری و یا پس از چند ساعت نگاه کردن به صفحه کامپیوتر، خشکی چشم را تجربه کنند. درمان های زیادی برای خشکی چشم وجود دارد که فرد می تواند با استفاده از آن ها، این التهابات و ناراحتی ها را از خود دور کند. این تغییرات می تواند شامل تغییر سبک زندگی و یا استفاده از قطره چشم باشد که احتمالاً برای کنترل علائم خشکی چشم باید این اقدامات را به صورت نامحدود انجام داد.

علائم و نشانه های خشکی چشم که ممکن است هر دو چشم فرد را تحت تأثیر قرار دهد، شامل موارد زیر می باشد:

احساس سوزش و خراش در چشم های فرد، وجود مخاط رشته ای در داخل و یا اطراف چشم، حساسیت به نور، قرمزی چشم، احساس کردن وجود چیزی در چشم ها، وجود مشکل در استفاده از لنزهای تماسی، مشکل در رانندگی در شب، آبریزش چشم که پاسخ بدن به تحریک خشکی چشم می باشد و هم چنین تاری دید یا خستگی چشم.

در صورتی که افراد علائم و نشانه های طولانی مدت خشکی چشم از جمله چشم های قرمز، تحریک شده، خسته یا دردناک را داشته باشند باید به پزشک مراجعه کنند. در این گونه موارد است که ارائه دهنده می تواند اقداماتی را انجام دهد تا مشخص کند چه چیزی چشم فرد را آزار می دهد.

خشکی چشم به دلایل مختلفی ایجاد می شود که لایه اشکی سالم را مختل می کند. لایه اشکی فرد دارای سه لایه می باشد: روغن های چرب، مایع آبی و مخاط. این ترکیب معمولاً سطح چشم فرد را روان، صاف و شفاف نگه می دارد و مشکلات مربوط به هر یک از این لایه ها می تواند باعث خشکی چشم شود. دلایل اختلال عملکرد لایه اشک بسیار زیاد است، از جمله تغییرات هورمونی، بیماری خود ایمنی، غدد ملتهب پلک یا بیماری آلرژیک چشم. لازم است بیان شود که برای برخی از افراد علت خشکی چشم می تواند تولید اشک و یا افزایش تبخیر اشک باشد.

افراد باید در جریان باشند که خشکی چشم زمانی اتفاق می افتد که نتوانند به اندازه کافی اشک مایع تولید کنند. علت های شایع کاهش تولید اشک عبارتند از:

برخی از شرایط پزشکی از قبیل سندروم شوگرن، بیماری آلرژیک چشم، آرتریت روماتوئید، لوپوس، اسکلرودرمی، سارکوئیدوز، اختلالات تیروئید یا کمبود ویتامین A در دوران سالخوردگی.

حساسیت عصب قرنیه که ناشی از استفاده لنز تماسی، آسیب عصبی یا جراحی لیزر چشم می باشد و اگرچه علائم خشکی چشم مربوط به این روش موقتی است.

استفاده از برخی از داروها از قبیل آنتی هیستامین ها، ضد احتقاق ها، درمان جایگزین هورمونی، داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون بالا، آکنه، پیشگیری از بارداری و بیماری پارکینسون؛

لازم است بیان شود که خشکی چشم در افراد بالای 50 سال شایع تر است و با افزایش سن تولید اشک کاهش پیدا می کند. هم چنین باید بیان کرد که کمبود اشک در زنان بیش تر دیده می شود و به خصوص اگر تغییرات هورمونی را به دلیل بارداری، استفاده از قرص های ضد بارداری یا یائسگی تجربه کنند.

افرادی که دچار خشکی چشم می باشند ممکن است که به عوارضی از قبیل موارد زیر مبتلا شوند:

عفونت های چشمی: اشک فرد از سطح چشم در برابر عفونت ها محافظت می کند و بدون وجود اشک کافی ممکن است که خطر ابتلا به عفونت چشم افزایش پیدا کند.

در صورتی که خشکی شدید چشم به موقع درمان نشود ممکن است که به التهاب چشم، سائیدگی سطح قرنیه و هم چنین زخم قرنیه دچار شود. 

باید بیان کرد که داروها و روش های مختلفی برای درمان خشکی چشم وجود دارد که افراد می توانند با استفاده از آن ها با خشکی چشم مقابله کنند:

داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک برای درمان خشکی چشم: از جمله این موارد می توان به اشک مصنوعی اشاره کرد که به راحتی محیط چشم را مرطوب می کند و می تواند یکی از بهترین روش های درمان باشد. افراد هم چنین از پمادهای مخصوص خشکی چشم نیز استفاده می کنند که با استفاده از آن می توانند به افزایش در میزان رطوبت چشم خود کمک کنند. اما از آن جایی که این پمادها، دید را تار می کنند بنابراین، بهتر است که افراد قبل از رفتن به رختخواب از آن ها استفاده کنند.

حال ممکن است که پزشک داروهایی نیز برای درمان خشکی چشم تجویز کند که یا به صورت خوراکی می باشد و یا به شکل قطره چشم استفاده می شود و باید بیان کرد که بیش تر این داروها در کمک کردن التهاب پلک ها بسیار مؤثر می باشند. هم چنین اگر پزشک تشخیص دهد که علت اصلی خشکی چشم، التهاب پلک ها می باشد، بنابراین، باید از آنتی بیوتیک های ضد التهابی برای استفاده فرد تجویز نماید.

کلام آخر

خشکی چشم از جمله یکی از اختلالاتی می باشد که معمولاً افراد به آن مبتلا می شوند و باید برای کمک به بهبود و درمان ان از روش های بسیار زیادی که چه به صورت خانگی و چه به صورت مراجعه به متخصص و تجویز وی وجود دارد استفاده کنند و با استفاده از آن منجر به رطوبت رسانی به چشم خود شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *