سلامت

چرا باید هنگام خواب آرامش داشته باشیم؟

زمانی که افراد خواب راحت و با کیفیتی را داشته باشند می توانند آرامش خاصی را برای خود ایجاد کنند. در این متن به چندین مورد از نکات برای داشتن خواب راحت اشاره شده است.

توضیحاتی درباره خواب راحت به همراه با آرامش   

بسیاری از افراد در جامعه کنونی، گرفتار کار، مسئولیت خانوادگی و هم چنین استرس مداوم می باشند و اکثر آن ها به خود اجازه این را می دهند که تنها در روزهای تعطیل استراحت داشته باشند. با این حال، آن ها باید این نکته را بدانند که اولویت دادن به استراحت کافی و خواب باکیفیت در زندگی روزمره بسیار مهم می باشد. باید بیان کرد که استراحت و خواب دو مقوله متفاوت می باشند و هر دو به یک اندازه برای سلامت ذهنی، عاطفی و هم چنین جسمی فرد مهم هستند. علاوه بر این، اولویت دادن به استراحت در واقع می تواند کیفیت خواب فرد را بهبود بخشد.  

نمی توان تعریف یکسانی را برای استراحت ارائه داد، چرا که ممکن است که هر کسی تعریفی از آن داشته باشد. استراحت هر رفتاری است که با هدف افزایش سلامت جسمی یا روانی انجام می شود. این می تواند شامل انجام یک فعالیت باشد و یا نشستن و نفس کشیدن عمیق

علاوه بر این، باید بیان کرد که داشتن خواب راحت نیز یک حالت ذهنی- بدنی می باشد که در آن افراد از محیط اطراف خود جدایی حسی را تجربه می کنند. خواب یک عملکرد ضروری برای بدن می باشد و داشتن یک خواب راحت می تواند برای افراد منجر به ایجاد آرامش شود. باید بیان کرد که خواب راحت، بر هر سیستمی از عملکرد شناختی تا سلامت سیستم ایمنی تأثیر می گذارد. زمانی که افراد یک خواب راحت و با کیفیت داشته باشند، می تواند به آن ها در تنظیم مجدد، ریکاوری و شارژ مجدد کمک کند و هم چنین برای کمک به عملکرد مغز، حافظه، تمرکز، سلامت ایمنی و هم چنین متابولیسم کاملاً اساسی می باشد. برخلاف استراحت، خواب چیزی است که بدن فرد نمی تواند بدون آن کار کند. در واقع افراد باید در جریان باشند که در صورتی که کم خواب باشند، بدن آن ها را مجبور به خوابیدن می کند.

باید بیان کرد که چندین مزیت برای داشتن خواب راحت جهت آرامش روزانه وجود دارد از جمله این که می توانند استرس و اضطراب ها را کاهش دهند و منجر به بهبود خلق و خوی خود شوند. علاوه بر این، در صورت داشتن یک خواب راحت، باعث کاهش در میزان فشار خون و تسکین دردهای مزمن و هم چنین بهبود سلامت ایمنی بدن می شود و به دنبال آن هم چنین افراد می توانند به بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن خود و عملکرد آن کمک و منجر به داشتن سیستم قلبی و عروقی قوی تر شود.

افراد بزرگسال باید برای داشتن یک خواب راحت، هفت تا هشت ساعت در طول 24 ساعت شبانه روز بخوابند، هر چند که کیفیت خواب نیز می تواند به اندازه کمیت مهم باشد. برای این که افراد بتوانند خواب راحت و با کیفیتی داشته باشند باید نکاتی را در نظر بگیرند و آن ها را رعایت کنند: این افراد باید از مصرف کافئین در عصر و بعد از ظهر خودداری کنند. علاوه بر این باید بیان کرد که افراد باید به یک برنامه خواب ثابت حتی در تعطیلات آخر هفته پایبند باشند. ترموستات خود را در شب بین 60 تا 70 درجه تنظیم کنند. از چرت زدن در طول روز خودداری کنند. حداقل یک ساعت قبل از خوابیدن، زمان صفحه نمایش را با یک فعالیت آرامش بخش از قبیل مطالعه، یوگا قبل از خواب و یا یک حمام آرام بخش عوض کنند. علاوه بر این باید بیان کرد که انجام ورزش نیز می تواند بسیار مهم باشد اما در صورت امکان از ورزش کردن در اواخر روز خودداری شود.

باید بیان کرد که استرس و خواب دارای رابطه متقابلی می باشند و سطوح بالای استرس در فرد می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در خواب شود و خواب کم کیفیت یا ناکافی می تواند منجر به تغییراتی ناسازگار در پاسخ به استرس شود. بنابراین، باید بیان کرد که استرس مزمن، می تواند منجر به ایجاد اختلال در چرخه خواب و بیداری شود و افرادی که در طول روز دچار استرس می شوند، به احتمال زیاد در زمان به خواب رفتن دچار مشکل می شوند و این باعث می شود که از داشتن خواب راحت محروم شوند و کیفیت خواب خود را پائین آورند.

یکی دیگر از اقدامات موردنیاز برای داشتن خواب راحت و هم چنین داشتن آرامش این است که افراد باید در طول روز خواب کم تری داشته باشند و اگر مجبور به خوابیدن در طول روز می باشند باید سعی کنند که در ساعات اولیه روز بخوابند و بیش تر از 20 دقیقه استراحت نکنند.

علاوه بر این، خاموش کردن گوشی به هنگام خواب نیز می تواند در داشتن یک خواب راحت بسیار مؤثر باشد به این طریق که نور صفحه موبایل می تواند منجر به ایجاد اختلال در خواب شود و افراد باید یک ساعت قبل از خوابیدن، دستگاه موبایل خود را خاموش تا به آرامش و داشتن خواب راحت و با کیفیت کمک کنند.

خوردن به موقع شام نیز می تواند برای داشتن خواب راحت و آرامش ناشی از آن بسیار مؤثر باشد. افراد باید بدانند که خوردن دیر وقت غذاهای سنگین و چرب باعث می شود که بر سیستم گوارشی بدن فشار زیادی وارد آورد و این امر بر داشتن خوابی با کیفیت و راحت اثرگذار می باشد و افراد باید حداقل یک ساعت قبل از خواب از خوردن غذا پرهیز کنند.  

کلام آخر

برای داشتن یک خواب راحت و با کیفیت افراد باید همواره نکاتی را مدنظر خود قرار دهند و آن ها را رعایت کنند تا بتوانند به این ترتیب، منجر به ایجاد آرامش و روحیه شاد در خود شوند و بتوانند خواب با کیفیتی را داشته باشند. در این متن به بررسی برخی از مهم ترین این نکات برای افراد پرداخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *