سلامت

چند دلیل برای کاهش استرس دوران بارداری

دوران بارداری از جمله یکی از دوران خاص زندگی افراد می باشد که زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد و منجر به ایجاد تغییراتی در زندگی فرد می شود و افراد معمولاً در این دوران احساس خستگی و اضطراب می کنند که این یک پدیده کاملاً طبیعی می باشد.  

توضیحاتی درباره دوران بارداری

خانم ها در دوران بارداری، به عارضه ها و ناراحتی هایی از قبیل استرس و اضطراب دچار می شوند و باید بیان کرد که این اتفاقات کاملاً طبیعی بوده و افراد باید در حین مواجهه شدن با این اختلالات، از سلامت روان و جسم خود مراقبت کنند. از جمله یکی از راه های قابل استفاده برای کاهش در میزان استرس فرد، صحبت کردن با همسر، اعضای خانواده و یا سایر افرادی است که در دوره بارداری می باشند. به این صورت فرد می تواند به مدیریت سطح استرس خود کمک کند.

اگر خانم های باردار هر چند وقت یک بار به استرس دچار می شوند، بعید است که برای جنین آن ها مشکلی به وجود آید، ولی اگر هر روز و یا بیش تر از حد معمول به استرس دچار می شوند و تحمل آن برای آن ها دشوار می باشد، بهتر است که به پزشک خود مراجعه کنند تا به آن ها کمک کند. چرا که استرس مداوم و طولانی مدت، می تواند منجر به ابتلای فرد به زایمان زودرس و یا تولد نوزادی با وزن کم شود.

یکی دیگر از راه های مقابله با استرس و خستگی ها این است که افراد باید ذهن آگاهی را تمرین کنند. ذهن آگاهی به فرد کمک می کند که لحظه به لحظه با دنیای اطراف خود در ارتباط باشد و افکار منفی را از خود دور کند. این که تمرین کردن خود آگاهی به طور منظم دارای فواید قابل توجهی برای سلامت روان می باشد، یک موضوع ثابت شده است و هم چنین ثابت شده است که تمرین کردن ذهن آگاهی به طور منظم، دارای فایده قابل توجهی بر سلامت روان می باشد و می تواند به کاهش اضطراب، استرس، نگرانی یا افسردگی در دوران بارداری کمک کند.

باید بیان کرد که استرس یک محرک رایج برای افسردگی می باشد. بنابراین، بهتر است که افراد هر از چند گاهی به خود استراحت دهند تا به رهایی از هر گونه نگرانی در خود کمک کنند. یکی از روش های بسیار رایج برای کاهش در میزان استرس، ماساژ دادن می باشد و شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهند که با استفاده از ماساژ، می توان به درمان اضطراب و بدخلقی در دوران بارداری کمک کرد. حتی باید بیان کرد که یک ماساژ ساده نیز می تواند بسیار مؤثر و مفید باشد.

صحبت کردن در مورد سلامت روانی خود، از دیگر راه حل های قابل استفاده برای کاهش در میزان استرس دوران بارداری می باشد. می توان بیان کرد که افراد نباید از بیان احساس واقعی خود بترسند و اگر صادق باشند، به احتمال خیلی زیاد حمایت موردنیاز خود را دریافت خواهند کرد. ماما ترجیح می دهد که کوچک ترین نگرانی ها را بشنود تا اینکه اجازه دهد فرد در سکوت رنج بکشد و اذیت شود. در این رابطه، افراد هم چنین می توانند با شریک زندگی خود و یا شخصی که احساس می کنند که با وی، نگرانی های مشابهی دارند و یا نگرانی هایی دارند که فرد از آن ها بی خبر است، صحبت کنند. بنابراین، صحبت کردن در مورد مشکلات می تواند باعث شود که هر دو نفر احساس بسیار خوبی را داشته باشند. ملاقات کردن با زنان باردار، می تواند در این زمینه مؤثرتر باشد.

 زنان در دوران بارداری باید سعی کنند که خوب غذا بخورند. از آن جایی که خوب غذا خوردن می تواند برای مغز، بدن و کودک بسیار مهم باشد، بنابراین، افراد باید به این قضیه بسیار مهم توجه خاصی داشته باشند. آن ها باید مطمئن شوند که وعده های غذایی منظم می خورند که قند خون آن ها را پائین نمی آورد، چرا که در غیر این صورت می تواند منجر به استرس، خستگی و هم چنین تحریک پذیری در فرد شود. بنابراین، استفاده از محصولات غذایی سالم می تواند در زمینه کمک به حفظ سلامت بانوان در دوران بارداری و مبارزه با استرس ها و خستگی های ناشی از این دوران بسیار مؤثر و مفید باشد. خوردن آب کافی هم چنین می تواند در این زمینه بسیار مؤثر و مفید باشد.

انجام فعالیت های ورزشی نیز می تواند در دوران بارداری، به حفظ سلامتی فرد کمک های مؤثری نماید به گونه ای که می توان بیان کرد که انجام دادن بسیاری از ورزش ها در دوران بارداری کاملاً بی خطر می باشد و که از جمله این ورزش ها می توان به رقصیدن و هم چنین ایروبیک اشاره کرد.

افراد باید با شرکت در کلاس هایی که به صورت آنلاین قبل از زایمان برگزار می شود، در مورد اتفاقاتی که در حین زایمان اتفاق می افتد اطلاعات بیش تری را کسب کنند. زمانی که فرد اطلاعات بیش تری در این مورد داشته باشد و همه گزینه ها را درک کند، می تواند در عوض، میزان اعتماد به نفس خود را نیز افزایش دهد.

باید بیان کرد که افراد باید میزان استرس خود را در رفت و آمدهای روزانه کاهش دهند. رفت آمد می تواند منبع اصلی ایجاد استرس در دوران بارداری باشد. بنابراین، افراد بهتر است که همواره در وسایل نقلیه عمومی بنشینند و یا در صورت پر بودن صندلی ها، یک صندلی را از دیگران طلب کنید.

کلام آخر

زنان در دوران بارداری معمولاً به استرس ها و عوارضی مبتلا می شوند که این یک پدیده کاملاً طبیعی می باشد و باید برای کمک به رفع آن ها، همواره از روش های مؤثری استفاده کنند و در غیر این صورت و با تشدید میزان استرس ها و اضطراب ها، می تواند برای کودک بسیار مضر باشد. در متن فوق به مهم ترین اقدامات قابل استفاده برای افراد در زمینه کمک به رفع استرس در دوران بارداری پرداخته شده است. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *