پوست،مو و ناخن

چند راز برای درمان ریزش مو

ریزش مو از جمله اختلالاتی است که بنا به دلایل مختلفی در افراد به وجود می آید. در متن به بررسی روش هایی برای پیشگیری از ریزش و تقویت موها پرداخته شده است.

توضیحاتی درباره ریزش مو  

ریزش مو، پدیده ای در حال افزایش می باشد و اگرچه ممکن است که اثرات فیزیکی مستقیمی بر سلامت فرد نداشته باشد، اما عوارض روحی آن می تواند قابل توجه باشد. باید بیان کرد که بنا به دلایل مختلفی موهای افراد دچار ریزش می شود و از جمله این عوامل می توان به ژنتیک، عدم تعادل هورمونی، بیماری های قارچی پوست سر، استرس، بیماری های خود ایمنی و کمبودهای تغذیه ای اشاره کرد.

ریزش مو را می توان با چند علامت طبقه بندی کرد. طاسی با الگوی مردانه یا زنانه که به آن آلوپسی آندروژنیک نیز گفته می شود، در میان مردان بالای 50 سال و زنانی که قبلاً یائسگی را تجربه کرده اند شایع می باشد. علاوه بر این، از علل طاسی مردانه می توان به ژنتیک، سرطان ها، شرایط تیروئید، داروها، اختلالات تغذیه ای و هم چنین سطح بالای هورمون های جنسی به نام آندروژن اشاره کرد.

باید بیان کرد که موهای افراد در درجه اول از پروتئین کراتین ساخته شده است و بدن فرد نیز از چندین آمینو اسید برای ساخت کراتین استفاده می کند که برخی از آن ها در کلاژن یافت می شوند. وقتی که افراد از مواد غذایی سرشار از پروتئین و یا مکمل های پروتئین دار از قبیل کلاژن استفاده می کنند، بدن آن ها را به اسیدهای آمینه تجزیه می کند. از آن جایی که پرولین جزء اصلی کراتین است، بنابراین، مصرف کلاژن سرشار از پرولین می باشد که می تواند زمینه های لازم را برای رشد موهای فرد و تقویت آن ها فراهم کند.

از دیگر ویژگی های کراتین این است که با استفاده از آن می توان به مبارزه با آسیب های فولیکول های مو کمک کرد و از آن جایی که کلاژن، به مانند آنتی اکسیدانی عمل می کند به همین خاطر بهترین نقش را در مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد ایفا می کند. لازم به ذکر است که رادیکال های آزاد، ترکیباتی هستند که در نتیجه استرس، آلاینده های هوا، سیگار کشیدن، انتخاب نامناسب رژیم غذایی، الکل و سایر تأثیرات محیطی در بدن فرد ایجاد می شود که این مواد مضر که رادیکال های آزاد نامیده می شوند، می توانند بیش از حد به سلول ها، پروتئین ها و DNA افراد آسیب رسانند.

باید بیان کرد که زمانی که سن افراد بالا می رود و میزان تولید مواد پروتئینی و کلاژنی و سایر مواد معدنی و ویتامین های موردنیاز برای کمک به تقویت موها در بدن به طور طبیعی کاهش پیدا می کند، ممکن است که به عوارض و اختلالاتی در موهای خود از قبیل ریزش و یا سفید شدن آن ها مبتلا شوند و هم چنین نازک شدن تار موها نیز از دیگر عوارض و خطرات ناشی از آن می باشد. بنابراین، افراد باید برای کمک به تقویت موها و پیشگیری از ریزش آن ها همواره از محصولات و فرآورده های بسیار مقوی و مهم در این زمینه استفاده کنند. در ادامه متن به بررسی چندین روش برای کمک به بهبود و تقویت موهای افراد و پیشگیری از ایجاد هر گونه عوارض در آن ها از قبیل ریزش مو پرداخته می شود:

  • شستن روزانه موها: افراد می توانند با شست و شوی روزانه موهای خود منجر به تمیز نگه داشتن پوست سر شوند و از ریزش مو پیشگیری کنند و در این گونه موارد، افراد باید از مناسب ترین شامپو برای مقابله با ریزش موهای خود استفاده کنند.
  • استفاده کردن حداقلی از اتوهای مو و هم چنین سشوار: برای پیشگیری کردن از ریزش مو، افراد باید از استفاده کردن از وسایل حرارتی پیشگیری کنند که این منجر به آسیب رساندن به موها و هم چنین فولیکول های موی دهیدراته شده می شود. بنابراین، استفاده کردن از سشوار و اتوهای صاف کننده و فر کننده مو می توانند به مرور زمان منجر به آسیب رسانی به موهای افراد شوند.
  • استفاده کردن از برس های نرم و با الیاف طبیعی: افراد باید در جریان باشند که با استفاده کردن از برس های نرم، می تواند منجر به افزایش میزان مناسبی از چربی بر روی موها شد و با استفاده از آن، پروتئین های کراتین روی موهای فرد انباشته می شوند و بنابراین افراد باید در جریان باشند که با برس کشیدن به صورت آرام و در یک جهت و از بالا به پائین، می توانند به صاف کردن و هم چنین نرم کردن کوتیکول موهای در سطح مولکولی کمک های بسیار مؤثر و مفیدی نمایند. علاوه بر این، افراد باید در جریان باشند که با برس کشیدن موهای خود به صورت مرتب، می توانند موقع حمام رفتن با ریزش مو مواجه نشوند.
  • استفاده کردن از روغن زیتون: افراد می توانند از روغن زیتون برای نرم کردن عمیق موهای خود استفاده کنند. با استفاده از روغن زیتون می تون از مو در برابر خشکی و شکنندگی محافظت نمود و از ریزش مو و پیشگیری نمود و افراد می توانند دو قاشق غذا خوری از روغن مذکور را به موهای خود مالیده و پس از گذشت نیم ساعت آن ها را بشویند.
  • استفاده کردن از مولتی ویتامین ها: استفاده افراد از آهن، سلنیوم، زینک و هم چنین ویتامین های A، B، C و هم چنین D می تواند برای افزایش در رشد و تقویت موهای افراد کمک های بسیار مؤثر و مفیدی نماید و از ریزش آن ها پیشگیری کند.
  • ماساژ: افراد باید در نظر داشته باشند که ماساژ دادن پوست سر احساس بسیار خوبی را به همراه دارد و انجام آن می تواند به صورت روزانه به رشد موها کمک و از ریزش مو پیشگیری کند.

کلام آخر

برای کمک به تقویت و افزایش در میزان رشد موها، محصولات و روش های مختلفی وجود دارد که افراد می توانند از آن ها استفاده کنند و در متن به بررسی نمونه هایی از آن ها برای پیشگیری از ریزش مو پرداخته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *