سلامت

چند راه برای خوابیدن راحت در شب

انواع مکمل آرامش بخش را می توان در چهار دسته مختلف جای داد. در صورت استفاده از آرامش بخشهای حاوی بنزودیازپین بیمار رفته رفته به آن وابسته می شود.

مقدمه

مکمل آرامش بخش، شاید بسیاری از ما با این کلمه و این محصول آشنا باشیم. بارها برای همه ما پیش آمده است که راس ساعت دوازده در تخت خواب بوده ایم در حالی که تا پاسی از شب بیدار بودیم. در طول این مدت به صدای تیک تاک ساعت با دقت گوش می دهیم. اگر اتاق خواب ما پنجره ای داشته باشد به تماشای آسمان شب و ستاره هایی که از فضای پشت پنجره می توان آنها را دید خواهیم پرداخت. البته امروزه مشکل بی خوابی یک دوست و رفیق همراه دارد، آن هم تلفن همراه است. اما پس از گذشت چند ساعت و گذشت چندین روز به همین ترتیب ما خسته می شویم. بنابراین باید به فکر راه چاره باشیم.

طبق تحقیقات به عمل آمده بیش از شصت درصد نوجوانان و بیش از سی درصد بزرگسالان از بی خوابی و کم خوابی رنج می برند. شب محل استراحت و آرامش است. اگر ما خواب راحت و با کیفیتی نداشته باشیم در طول روز نمی توانیم به درستی فعالیت های خود را انجام دهیم. از طرفی خستگی و خواب آلودگی ناشی از شب گذشته در بدن ما نمود پیدا می کند. از علائم بی خوابی و کم خوابی می توان به عدم تمرکز، خستگی، تاری دید، کم اشتهایی و غیره اشاره کرد. برای این منظور می توان از انواع مکمل آرامش بخش برای داشتن خوابی راحت بهره برد.

 

ملاتونین، مکمل آرامش بخش طبیعی

همانطور که همه ما میدانیم، ملاتونین هورمون خواب است. غده صنوبری شکل در مغز انسان مسئول تولید این هورمون حیاتی است. با ترشح ملاتونین بدن احساس خواب آلودگی و خستگی خواهد کرد. این هورمون به میزان زیادی در شب ترشح خواهد شد. با ترشح این هورمون توسط مغز پیامی به جسم می رسد که باید برای خواب خود را آماده کند. به محض دریافت این پیام بدن ما کاملا برای خواب آماده خواهد شد. قابل توجه است که ملاتونین نه تنها در انسان ها بلکه در تمام جانوران دیگر نیز مشاهده می شود. حتی گیاهان و قارچ ها نیز حاوی هورمون ملاتونین می باشند.

باید اشاره کنیم که میزان ترشح ملاتونین بستگی به ساعت بیولوژیکی بدن ما دارد. اما به طور طبیعی این هورمون از غروب شروع به تولید کرده و در شب به اوج خواهد رسید. انواع مکمل آرامش بخش موجود در داروخانه ها دارای این هورمون خواب آور می باشند. به خاطر داشته باشید مصرف مکمل آرامش بخش از هر نوعی که باشد به طور مداوم و همیشگی مضر سلامت خواهد بود.

 

شناخت انواع مکمل آرامش بخش

منظور ما از مکمل آرامش بخش در واقع دارویی است که موجب بروز حالت اضطراب و استرس در بدن نباشد. بسیاری از داروهای افسردگی به این منظور تجویز می شوند. به طور مثال ترازودون دارویی است که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این مکمل آرامش بخش برای درمان بی خوابی های طولانی مدت و کاهش اضطراب استفاده می کنند. به طور کلی انواع مکمل آرامش بخش را می توان در چهار دسته مختلف جای داد. این چهار دسته شامل موارد زیر می باشند.

  • بنزودیازپین ها
  • ساوورکسانت
  • زولپلون
  • زولپیدم
  • ملاتونین
  • برخی مکمل های آرامش بخش که بدون نسخه پزشک می توان آنها را تهیه نمود.

 

انواع مکمل آرام بخش بدون مجوز

گروه اول مکمل آرامش بخش که در بالا نام بردیم از جمله پر مصرف ترین داروهای استفاده شده برای درمان بی خوابی هستند. برخی از این داروها شامل دیازپام، کلردیازپوکساید، لورازپام و غیره می باشند. هدف اصلی داروهای بنزودیازپین کاهش و رفع اضطراب است. این دارو به دلیل این که خواب آور نیز می باشد برای درمان بی خوابی نیز استفاده می شود. متاسفانه باید بگوییم در صورت استفاده از مکمل آرامش بخش حاوی بنزودیازپین بیمار رفته رفته به آن وابسته و حتی معتاد می شود. بنابراین در صورت قطع مصرف این نوع مکمل ها فرد مصرف کننده دچار نشانه های ترک جسمانی خواهد شد. به همین دلیل مصرف و ترک مصرف این مکمل آرامش بخش به طور حتم باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. مصرف مکمل مذکور در کنار مواد افیونی سکرآور می تواند موجب سرکوب دستگاه تنفس و در نتیجه مرگ مصرف کننده گردد. مکمل آرامش بخش دوکسپین نیز در این دسته جای دارد.

 

ساوورکسانت نیز یک مکمل آرامش بخش محسوب می شود. عملکرد این مکمل آرامش بخش به گونه ای است که مسیر هورمون های مربوط به بیداری و بی خوابی را مختل می کند. در نتیجه این اختلال فرد می تواند به تدریج خواب منظمی پیدا کند. این مکمل آرامش بخش در صورت یک بار مصرف می تواند در دو روز متوالی موجب خواب آلودگی فرد مصرف کننده گردد. زالپلون ها مکمل آرامش بخش غیر بنزودیازپینی می باشند. از این دارو برای درمان بی خوابی در کوتاه مدت استفاده می شود.

استفاده از این مکمل آرامش بخش بیشتر برای افرادی موثر است و توصیه می شود که در به خواب رفتن دچار مشکل می باشند. عملکرد سریعی داشته در حالی که در کوتاه مدت بی اثر خواهد شد. نیمه عمر این مکمل آرامش بخش در بدن نسبت به دیگر انواع موجود در داروخانه ها بسیار کمتر است. بنابراین فرد مصرف کننده در ابتدای روز مشکلی برای بیدار شدن نخواهد داشت. همانطور که ذکر کردم مکمل آرامش بخش زالپلون برای درمان شروع خواب موثر است. بیمارانی که مشکل طول خواب و غیره دارند توصیه می شود از انواع دیگر مکمل های آرامش بخش استفاده نمایند.

زولپیدم یک مکمل آرامش بخش است که مناسب افرادی است که طول خواب کم و خواب بی کیفیت دارند. نیمه عمر این دارو در بدن زیاد است. به گونه ای که پس از مصرف آن از انجام کارهایی که نیازمند هوشیاری هستند می بایست پرهیز کنید. به طور مثال در طول مصرف این داروی آرامش بخش رانندگی کردن به افراد به هیچ وجه توصیه نمی شود. در صورت مصرف مکمل آرامش بخش زولپیدم و داشتن یک خواب کامل به مدت هشت ساعت فرد می تواند فعالیت های روزانه خود را بدون هراس انجام دهد.

 

انواع مکمل آرامش بخش مجاز

همانطور که در بالا ذکر کردیم مکمل آرامش بخش در صورت بروز وابستگی و اعتیاد می بایست از سوی پزشک متخصص تجویز گردد. گروه دیگری از این مکمل ها نیاز به تجویز پزشک ندارند؛ این مکمل های آرامش بخش را می توان به آسانی از داروخانه های سطح شهر خریداری نمود. مکمل هایی که در این گروه جای می گیرند عمدتا حاوی آنتی هیستامین می باشند. آنتی هیستامین ها خاصیت خواب آوری داشته و کمک میکنند فرد در طول مصرف آن ها خواب راحتی را تجربه کند. در صورتی که مشکل خواب شما با مکمل آرامش بخش و داروهایی که بدون نسخه تهیه می شوند برطرف نگردد، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید تا از مکمل آرامش بخش بدون مجوز استفاده کنید.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *