سلامت

چند راه برای درمان کبد چرب

یکی از بیماری های شایع در سراسر جهان، بیماری کبد چرب می باشد و باید بیان کرد که افراد باید برای کمک به مقابله با این بیماری، از روش ها و تکنیک های مؤثری استفاده کنند که در متن به چندین روش پرداخته شده است.

توضیحاتی درباره کبد چرب 

باید بیان کرد که یکی از بیماری هایی که امروزه افراد زیادی به آن مبتلا می باشند، بیماری کبد چرب می باشد و باید بیان کرد که این نوع بیماری، یکی از شایع ترین بیماری ها می باشد و این به وضعیتی گفته می شود که در آن چربی های اضافی در کبد ذخیره می شود و در صورت عدم درمان، می تواند منجر به ایجاد اختلالاتی بسیار شدید از قبیل سیروز و نارسایی کبدی گردد. باید بیان کرد که بیماری کبد چرب در افرادی که دچار چاقی و دیابت و هم چنین دیابت نوع 2 می باشند، بسیار شایع می باشد. در یک بدن سالم، کبد سموم را دفع می کند و صفرا تولید می کند، پروتئینی که چربی ها را به اسیدهای چرب تجزیه می کند تا هضم شوند. باید بیان کرد که بیماری کبد چرب به کبد آسیب رسانده و از عملکرد آن به خوبی که باید جلوگیری می کند اما تغییر سبک زندگی می تواند از بدتر شدن آن جلوگیری نماید.

افراد باید در جریان باشند که اولین اقدام برای کمک به مقابله با کبد چرب، کاهش وزن از طریق ترکیبی از کاهش کالری، وزن و تغذیه مناسب می باشد. به طور کلی باید بیان کرد که رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل میوه ها و سبزیجات، گیاهان پر فیبر از قبیل حبوبات و غلات کامل می باشد و هم چنین کاهش قابل توجه مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی ها از قبیل آن هایی که حاوی شکر افزوده، نمک، کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی اشباع شده می باشند نیز می تواند در این زمینه بسیار مؤثر و مفید باشد.  

افراد باید در جریان باشند که مقدار وزنی که باید برای کمک به درمان کبد چرب از دست دهند، به میزان چربی های اضافی بدن آن ها بستگی دارد و در این زمینه، تیم مراقبت های پزشکی می توانند به فرد در تصمیم گیری در مورد یک هدف کاهش وزن بسیار مناسب بر اساس سلامت کلی بدن کمک های بسیار مؤثری نمایند. به طور کلی باید بیان کرد که یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و مبتنی بر غذای کامل و غنی از فیبر، پروتئین و چربی های غیر اشباع می تواند در این زمینه بسیار مؤثر و مفید باشد. در زیر به ارائه چندین راه حل برای کمک به مقابله با کبد چرب پرداخته می شود:

  • استفاده کردن از بلغور جو دو سر برای فیبر: غذاهای غنی از غلات کامل و فیبر از قبیل بلغور جو دو سر با کاهش بیماری های مرتبط با جو دو سر در ارتباط می باشد و بر اساس مطالعات صورت گرفته، نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده این است که یک رژیم غذایی مغذی سرشار از غذاهای با فیبر بالا از قبیل جو می تواند برای مبتلایان به کبد چرب بسیار مؤثر و مفید باشد و ممکن است که به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک های بسیار مفیدی نماید. رژیم غذایی سرشار از آجیل یا کاهش التهاب، مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو و شیوع کم تر کبد چرب همراه می باشد.
  • استفاده کردن از زردچوبه برای کمک به کاهش نشانگرهای آسیب کبدی: دوزهای بالای کورکومین (ماده فعال موجود در زردچوبه)، ممکن است که نشانگرهای آسیب کبدی را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کاهش دهد.
  • استفاده کردن از تخمه آفتاب گردان برای آنتی اکسیدان: دانه های آفتابگردان و به ویژه سرشار از ویتامین E می باشند و آنتی اکسیدانی است که اغلب در درمان کبد چرب می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که بیش تر تحقیقات و بررسی های صورت گرفته در مورد کبد چرب، بر ویتامین E و هم چنین استفاده از مکمل های سرشار از آن متمرکزی می باشند، باید بیان کرد که استفاده از یک وعده 100 گرمی تخمه آفتاب گردان، حدود 20 میلی گرم منبع مورد اعتماد ویتامین E دارد که بیش از 100 درصد ارزش روزانه توصیه شده است. بنابراین، افراد می توانند به استفاده از تخمه آفتابگردان میزان ویتامین E طبیعی را در بدن خود تأمین کنند.
  • استفاده کردن از سیر برای کمک به بهبود یافتن سلامت کلی بدن: باید بیان کرد که استفاده از این سبزی، علاوه بر این که منجر به طعم بخشیدن به غذا می شود، می تواند به کاهش وزن و چربی در افراد مبتلا به کبد چرب کمک کند. در یک مطالعه انجام شده، بیماران مبتلا به کبد چرب که 800 میلی گرم پودر سیر در روز به مدت 15 هفته مصرف می کردند، شاهد کاهش چربی کبد و بهبود سطح آنزیم بوده اند.
  • مصرف کردن قهوه برای کمک به کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبد: استفاده از یک فنجان قهوه به صورت روزانه، می تواند به کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبد کمک های بسیار مؤثر و مفیدی نماید. علاوه بر این، یک بررسی صورت گرفته در سال 2021 حاکی از آن است که مصرف منظم قهوه، می تواند با کاهش خطر ابتلا به کبد چرب و هم چنین با کاهش خطر پیشرفت فیبروز کبدی در افرادی که قبلا به بیماری کبد چرب مبتلا بوده اند تشخیص داده شده است. علاوه بر این، به نظر می رسد که کافئین تعداد آنزیم های غیر طبیعی کبدی را در افرادی که در معرض خطر بیماری کبدی هستند کاهش می دهد.
  • استفاده کردن از سبزی ها برای کمک کردن به پیشگیری از تجمع چربی ها: باید بیان کرد که ترکیبات موجود در اسفناج و سایر سبزی های برگ دار، می تواند به مبارزه با بیماری های کبد چرب کمک های بسیار مؤثر و مفیدی نماید.
  • استفاده کردن از لوبیا و سویا برای کمک به کاهش خطر ابتلا به کبد چرب: استفاده کردن از حبوبات از قبیل عدس، نخود، سویا و نخود فرنگی نه تنها از نظر تغذیه ای غلیظ نمی باشند بلکه حاوی نشاسته های مقاوم نیز می باشند که به بهبود سلامت روده کمک های بسیار مؤثری می کنند.

کلام آخر

در این متن به بررسی کبد چرب و راه های مقابله با آن پرداخته شده است. این نوع بیماری از جمله یکی از شایع ترین بیماری های موجود در بین افراد می باشد که راه های بسیار زیادی برای کمک به درمان و بهبود آن وجود دارد و در این متن نیز به بررسی برخی از راه ها و تکنیک های بسیار اساسی برای کمک به پیشگیری از ایجاد کبد چرب در افراد پرداخته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *