سلامت

چند راه حل برای کاهش قند خون در بیماری های دیابتی

دیابت یا بیماری قند خون را می توان از جمله یکی از بیماری های مزمنی در نظر گرفت که افراد باید برای رفع آن نکاتی را رعایت کنند که در این متن به آن ها پرداخته می شود.

توضیحاتی درباره قند خون

دیابت از جمله بیماری های مزمن می باشد که در آن میزان قند خون افراد از حالت طبیعی و نرمال خود فراتر می رود و در این گونه موارد، افراد باید برای کمک به کنترل این بیماری خطرناک، از انواع داروهای خوراکی و یا انسولین استفاده نمایند. باید بیان کرد، زمانی که میزان قند خون افراد بالا می رود، برای کمک به کاهش قند، بسیاری از افراد به روش های مختلفی روی می آورند، بسیاری از آن ها نزد متخصصان رفته و بسیاری دیگر نیز از طب های سنتی و روش های خانگی استفاده می کنند. باید بیان کرد زمانی که قند خون فرد بالا می رود ممکن است که عوارض و اختلالاتی در قسمت های مختلف بدن آن ها ایجاد شود که این عوارض می تواند در ناحیه اعصاب، کلیه ها، قلب و عروق، چشم های آن ها و غیره باشد.

در بیماری دیابت، افراد دیگر هیچ گونه نقشی در کاهش قند فرد ندارند و این و خود شخص است که باید مسئولیت سلامتی خود را عهده دار شود و باید در نظر داشته باشد که زمانی که قند خون وی از حالت طبیعی خود بالاتر می رود، در مرحله اول، بهترین کاری که باید انجام دهد این است که آن را کنترل کنند. چرا که کنترل کردن دیابت به راحتی امکان پذیر می باشد اما وقتی که میزان ان بسیار بالا رود، بسیار خطرناک می باشد و کنترل آن نیز برای فرد سخت تر می شود.

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا می باشند، در صورتی که به بیماری های دیگری دچار نباشند، باید سالانه برای معاینه چشم های خود به متخصص چشم مراجعه کنند چرا که یکی از عارضه های دیابت، منجر به ایجاد اختلال در بینایی فرد می باشد. از دیگر عارضه های دیابت این است که منجر به ابتلای فرد مبتلا، به عفونت لثه ها و پوسیدگی و لق شدن دندان ها می شود و در این گونه موارد پیشنهاد می شود که فرد همواره بهداشت دهان و دندان های خود را رعایت کند. حتی اگر فردی که به دیابت مبتلا می شود دارای دندان های سالمی نیز می باشد، باید سالی یک مرتبه دندان های خود را نزد دندان پزشک معاینه کند.  

از مهم ترین نشانه های دیابت می توان به تکرر ادرار، تشنگی شدید، گرسنگی، خستگی، فقدان علاقه و تمرکز، تار بودن دید فرد، داشتن عفونت های مکرر، اسهال، استفراغ، دل درد و هم چنین احساس گزگز و کرختی در دست ها و پاها اشاره کرد.

راه حل های کاهش قند خون

راه حل های زیادی وجود دارد که افراد با استفاده از آن ها می توانند به کاهش قند خون کمک و از ابتلای به بیماری مزمن دیابت پیشگیری کنند. در ادامه به مناسب ترین این روش ها پرداخته می شود.

مصرف کردن کربوهیدرات کم تر: از آن جایی که بدن فرد کربوهیدرات ها را به قند و سپس انسولین قند را به خون انتقال می دهد، بنابراین، زمانی که کربوهیدرات زیادی مصرف می شود، یا عملکرد انسولین فرد دچار مشکل می شود، میزان گلوکز خون را بالا می برد.

مصرف فیبر بیش تر: از آن جایی که فیبر، روند هضم کربوهیدرات و هم چنین جذب قند را کند می کند، بنابراین، با توجه به این که دو نوع فیبر 1- فیبر حل شدنی و 2- فیبر غیر حل شدنی وجود دارد، اگرچه مصرف هر دو نوع فیبر مناسب می باشد، ولی فیبرهای حل شدنی به طور ویژه برای پائین آوردن سطح قند خون کاربرد دارند. هم چنین می توان بیان کرد که یک رژیم سرشار از فیبر می تواند بیماری دیابت نوع 1 را با کنترل قند خون و کاهش آن مدیریت کند. حال باید ذکر شود که سبزیجات، میوه ها و هم چنین دانه های خوردنی از قبیل لوبیا و غلات، سرشار از فیبر می باشند.

نوشیدن آب بیش تر: وقتی که افراد آب بیش تری را بنوشند، این به آن ها کمک می کند تا سطح قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارند. باید بیان کرد که نوشیدن آب اگرچه از کم شدن آب بدن پیشگیری می نماید، هم چنین به کلیه های فرد کمک می کند تا قند اضاف خون را از طریق ادرار دفع کنند. با نوشیدن آب به طور منظم، می توان آب لازم خون را تأمین و منجر به کاهش قند شد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش داد.

کنترل کردن میزان پرتئین: افراد باید در جریان باشند که کنترل کردن پروتئین، به جذب منظم کالری کمک و می تواند منجر به کاهش میزان وزن افراد شود و زمانی که وزن فرد کنترل و کاهش پیدا می کند، به دنبال آن منجر به کاهش قند می شود و از ابتلای به دیابت نوع 2 پیشگیری می نماید.

مقابله کردن با استرس: هورمون هایی در طول استرس تولید می شوند که این هورمون ها سطح قند خون افراد را بالا می برند و از جمله آن ها می توان به هورمون های گلوکاگون و کورتیزول اشاره کرد. بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که ورزش کردن، تمدد اعصاب، مدیتیشن، به طور قابل توجهی می توانند منجر به کاهش استرس و به دنبال آن کاهش قند افراد شوند.

داشتن خواب با کیفیت و به اندازه: بی خوابی و یا داشتن خواب بی کیفیت می تواند میزان قند خون فرد را افزایش دهد. بنابراین، افرادی که به دنبال کاهش قند می باشند، باید سعی کنند که کیفیت خواب خود را افزایش و بهتر و به اندازه بخوابند.

کلام آخر

امروزه دیابت از جمله یکی از بیماری های مزمنی می باشد که افراد به آن مبتلا می باشند و به دنبال کاهش قند می باشند. راه حل های زیادی برای کمک به کاهش قند افراد وجود دارد که در این متن به بررسی و معرفی چند نمونه از آن ها پرداخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *