سلامت

چند روش برای کنترل فشار خون بالا

آیا درباره روش های موثر برای کنترل فشار خون بالا اطلاعاتی دارید؟ رعایت سبک زندگی سالم مهمترین روش برای داشتن فشار خون متعادل است.

توضیحاتی درباره فشار خون بالا

افراد زیادی در دنیا مبتلا به فشار خون بالا می باشند. برای کنترل این بیماری خطرناک، علاوه بر محدود کردن نمک، باید سبک زندگی سالم داشته باشید. شیوع این مشکل در افراد بزرگسال بالاتر از 50 سال بیشتر و حدود 50 درصد است.

ابتلا به فشار خون بالا موجب وارد شدن آسیب های جدی به قلب، چشم ها، مغز و کلیه ها می شود. دلیل اصلی بروز سکته های مغزی و ابتلا به بیماری نارسایی قلب، فشار کنترل نشده می باشد. این مشکل می تواند موجب ایجاد بیماری های مزمن کلیه و نابینایی های مزمن شود.

فشار خون بالا چیست؟

به فشار وارد شده از سوی جریان خون به دیواره عروق و رگ های خونی، فشار خون می گویند. زمانی که قلب انسان در حالت انقباض قرار دارد و خون را به تمام قسمت های بدن پمپاژ می کند، دارای فشار سیستولیک می باشد. اما فشار دیاستولیک هنگامی است که قلب پر از خون است.

اصطلاح فشار خون بالا زمانی کاربرد دارد که در اندازه گیری فشار خون،  در سه زمان مختلف، فشار سیستولیک بیشتر از 140  میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک بیش از 90 میلیمتر جیوه باشد.

علائم فشار خون بالا

علائم فشار خون بالا در تمام افراد به صورت یکسان ایجاد نمی شود. این بیماری را قاتل خاموش می گویند زیرا بیماری در برخی افراد بدون علامت، شدیدتر می شود.

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • گرگرفتگی
  • خونریزی از بینی
  • سرگیجه
  • احساس درد در قفسه سینه
  • تغییرات دید
  • مشاهده خون در ادرار

روش های موثر جهت کنترل فشار خون بالا

یکی از بهترین روش های کنترل فشار خون بالا،  داشتن سبک زندگی سالم است. این روش بدون هیچ گونه هزینه ای می تواند تا حدود زیادی مشکل بیمار را بهبود بخشد. دارودرمانی در مواردی به کار گرفته می شود که بیماری خیلی پیشرفت کرده و با روش های دیگر درمان نمی گردد.

محدود کردن مصرف نمک

استفاده زیاد از نمک، موجب تنش و افزایش فشار داخل عروق می شود. این مشکل در افرادی که سابقه آسیب های عروقی را داشته اند، بیشتر دیده می شود. مصرف یک قاشق مربا خوری نمک، معادل 5 گرم نمک در روز مجاز می باشد.

مصرف بیشتر مواد معدنی مهمی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم

پتاسیم یک از مواد معدنی بسیار مهم جهت کنترل فشار خون بالا می باشد. پتاسیم موجب افزایش دفع سدیم بیشتر از بدن توسط ادرار می شود. پتاسیم موجب شل شدگی عضلات و افزایش مقاومت محیطی می گردد. در نتیجه موجب تنظیم حجم خون موجود در گردش شده و برای بهبود ظرفیت انطباق پذیری رگ ها موثر است. کلسیم و منیزیم هم با مهار فاکتور انقباضی غده پاراتیروئید، موجب کنترل بیماری می شوند. افرادی که دچار کمبود منیزیم هستند، بیشتر مبتلا به این مشکل می شوند. وجود مواد معدنی دیگر مانند منگنز، روی و مس هم برای بهبود  این مشکل موثر هستند.

مصرف بیشتر فیبرها

مصرف روزانه 25 الی 40 گرم فیبر در طول روز می تواند موجب کاهش فشار خون بالا شود. فیبر با کاهش مقاومت عروق خونی، موجب سهولت ورود و خروج خون از قلب می گردد. فیبر باعث مهار عملکرد آنزیم ACE که وظیفه تشکیل انقباضات قوی عروق را بر عهده دارد، می شود. فیبر احتباس مواد معدنی منیزیم و پتاسیم را  که بر منقبض کردن عروق تاثیر فراوانی می گذارند، را به طور چشمگیری کاهش می دهد. مواد غذایی دارای فیبر با خاصیت آنتی اکسیدانی خود موجب کنترل این بیماری می شوند، مخصوصا زمانی که مصرف فیبر با پروتئین همراه شود.

رعایت رژیم غذایی سالم جهت کنترل فشار خون

داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه موجب کنترل فشار خون بالا می شود. استفاده از غذاهای فرآوری شده برای تمام افراد مضر است. مصرف غلات کامل، پروتئین های کم چرب مانند ماهی، موجب بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی می شود.

مصرف کربوهیدرات هایی که شاخص گلیسمی زیادی دارند، را محدود کنید. افزایش سطح گلوکز خون موجب افزایش چسبندگی عروق می شود. در نتیجه فشار خون هم افزایش می یابد. بروز این بیماری در افرادی که مبتلا به دیابت شیرین هستند، بیشتر اسنت.

کاهش مصرف اسیدهای چرب ترانس و چربی اشباع شده، موجب تجمع کلسترول بر دیواره داخلی عروق خونی می شود. در نتیجه رگ های خونی تنگ تر شده و فشار داخل عروق افزایش می یابد.

مصرف آب کافی در طول روز حدود 6 تا 8 لیوان، موجب تصفیه شدن خون می گردد. در نتیجه مصرف آب چسبندگی خون را کاهش می دهد.

 

مصرف ویتامین های D و K

وجود مقدار مناسب از  این دو ویتامین در بدن، باعث تنظیم فشار خون می گردد. این دو ویتامین فعالیت پروتئینی که کلسیفیکاسیون عروق خونی را مهار می کند، را افزایش می دهند. ویتامین دی موجب افزایش سطح این پروتئین شده و ویتامین کا موجب فعال سازی پروتئین می گردد.

افزایش فعالیت فیزیکی

ورزش کردن منظم علاوه بر کاهش وزن، موجب کاهش استرس، کاهش فشار خون، تقویت عملکرد سیستم قلب و عروق و بهبود عملکردهای بدن می گردد. انجام تمرینات ورزشی هوازی مانند پیاده روی، موجب اتساع عروق شده، در نتیجه سدیم بیشتری از طریق تعریق دفع می شود.

کاهش وزن

افراد چاق و یا دارای اضافه وزن، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. کم کردن وزن با روش های مختلف مانند انجام تمرینات ورزشی و رعایت رژیم غذایی، می تواند به نحو چشمگیری باعث کنترل فشار داخل عروق شود. وجود چربی اضافی در بدن، فرد را تا میزان 2 تا 6 برابر مستعد ابتلا به فشار خون بالا می کند به ویژه زمانی که چربی های اضافی بیشتر در ناحیه دور شکم وجود داشته باشند.

مدیریت استرس

قرار گرفتن در مکان های استرس زا و داشتن اضطراب و نگرانی زیاد می تواند موجب افزایش فشار خون شود. با روش های مختلف مانند ورزش کردن، تنفس عمیق، مدیتیشن، داشتن خواب کافی در شب،  ماساژ، ریلکسیشن عضلات و انجام تمرینات یوگا و یا تای چی به کاهش استرس کمک کنید.

استرس زیاد موجب فعال شدن هورمون هایی می شود که باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک می گردند. به هین دلیل موجب افزایش فشار خون می شود.

 مصرف الکل و کشیدن سیگار ممنوع

محصولات دارای تنباکو و الکل موادی سمی می باشند که موجب افزایش فشار خون می گردند. تنباکو  و الکل موجب افزایش چسبندگی خون می شوند.

کلام آخر

تغذیه سالم همراه با انجام تمرینات ورزشی منظم و خواب کافی، بهترین روش های کنترل فشار خون بالا می باشند. کنترل استرس و استفاده نکردن از نوشیدنی های الکلی و کشیدن سیگار هم موجب بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *