پوست،مو و ناخن

کاهش چین و چروک و خشکی پوست چه تاثیری در اعتماد به نفس دارد ؟

یکی از مهمترین مشکلاتی که منجر به کاهش اعتماد به نفش در افراد و به ویژه بانوان شده است این است که افراد چین و چروک هایی را بر روی پوست خود مشاهده کنند. به وجود آمدن چین و چروک نشانه هایی از فرا رسیدن پیری زود رس در فرد است و به همین دلیل منجر به کاهش اعتماد به نفس در وی می شود. تعریف چین و چروک عبارت است از تمامی خطوطی که بر روی پوست بدن اعم از صورت، گردن، دست و سایر قسمت های بدن ایجاد می شود.

مطالعات نشان می دهند که افراد با گذشت زمان انعطاف پذیری و تحرک موجود در پوست خود را از دست می دهند و این منجر به ایجاد خطوط و نشانه هایی بر روی پوست افراد می شود که این نشان ها حاکی از این است که افراد از سلامت پوست مناسبی برخوردار نیستند. یکی از این نشانه های مورد توجه، افزایش میزان چین و چروک در پوست افراد است که نقش به سزایی در کاهش اعتماد به نفس و زیبایی آنها دارد.

امروزه چین و چروک به عنوان یک عامل نشان دهنده پیری زودرس در افراد به ویژه در افراد سفید پوست،  فاکتوری از کاهش اعتماد به نفس در افراد به ویژه در خانم ها می باشد.

 علت های به وجود آمدن چین و چروک و خشکی پوست در افراد دلایل مختلفی دارد. یکی از مهمترین دلایل آن، این است که فرد از مکمل های خوراکی مناسب حاوی پروتئین و آنتی اکسیدان قوی استفاده نمی کند. کمبود ویتامین ها از قبیل ویتامین C و ویتامین E، کمبود انواع کلاژن و پروتئین ها در بدن و بسیاری از موارد دیگر که در ادامه بحث به آنها پرداخته می شود، موجب ایجاد چین و چروک و خشکی پوست افراد می شوند. زمانی که میزان چربی طبیعی در بدن کاهش پیدا می کند، منجر به وجود آمدن خشکی پوست می شود و تداوم این اختلال موجود در پوست باعث ایجاد چین و چروک هایی بر روی پوست افراد می شود.

تحقیقات نشان داده اند که افراد میانسال و بزرگسال بیشتر در معرض ابتلا به این نوع اختلال پوستی هستند، چرا که با افزایش سن افراد؛ میزان روغن طبیعی بدن کمتر و منجر به ایجاد خشکی در پوست می شود.

بررسی های حاصل از مطالعات پوستی نشان داده اند که اختلالات موردنظر که بخشی طبیعی از سالخوردگی است، بیشتر در بخش هایی از پوست از قبیل صورت، گردن، دست ها و ساعد که در معرض مستقیم نور آفتاب قرار دارند، به چشم می خورد. همچنین افرادی که دارای پوست روشنی هستند در مقایسه با افراد با پوست های تیره، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیشتر موجبات ابتلا به ایجاد چین و چروک در پوست خود را فراهم می کنند. از عوامل دیگری که این نوع اختلالات را تشدید می کند آلودگی های هوا و استفاده از مصرف دخانیات است که این نوع اختلالات در پوست، نوعی عامل آزار دهنده برای افرادی به حساب می آید که در معرض آن قرار دارند. با این وجود، افرادی که در ایجاد این نوع اختلالات مقاومت می کنند و باعث کاهش چین و چروک موجود در پوست خود می شوند، احساس بهتری نسبت به خود دارند.

یکی از آشکارترین و سرسخت ترین شکل ایجاد چین و چروک در صورت به شکل چین های عمودی یا افقی بر روی پیشانی است که به محض ایجاد چنین نوعی از چین و چروک ها، مقابله با آنها و از بین بردنشان دشوار می شود و ممکن است برای همیشه بر روی پوست افراد باقی بمانند. مگر اینکه اقداماتی از قبیل انواع تزریق ژل و یا لیزر اثرات آنها را کاهش دهد. بنابراین با این وجود، از جمله مهمترین عوامل دیگری که منجر به ایجاد چین و چروک و خشکی پوست در افراد می شود می توان به مواردی از قبیل مصرف زیاد دخانیات، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه های ماوراءبنفش، تکرار کردن یک حالت در صورت از قبیل اخم کردن و یا لبخند و خنده، عدم داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی پروتئین و آنتی اکسیدان را شامل می شود. اگرچه افزایش در ایجاد چین و چروک در صورت افراد با افزایش سن آنها امری طبیعی است و با افزایش سن، میزان چین و چروک ها نیز افزایش می یابد، ولی استرس و عوامل طبیعی دیگر نیز از جمله عواملی هستند که موجب تشدید این نوع اختلالات می شوند و در کاهش اعتماد به نفس افراد تأثیر به سزایی خواهند داشت.

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که داشتن پوست خشک خود می تواند عاملی برای ابتلا به اختلالات چین و چروک در پوست باشد اما در این رابطه، تحقیقات انجام شده نشان می دهند که داشتن پوست خشک اگرچه می تواند اختلالات پوستی مرتبط با پیری را تشدید کند و مشکلاتی در اختلالات پوست از قبیل جمع شدن پوست، آویزان شدن و ظاهر پوسته پوسته شدن آن و چین و چروک را بیشتر نمایان دهد ولی خود منجر به به تنهایی منجر به ایجاد چین و چروک نمی شود. زمانی که پوست چرب باشد علائم پیری را کمتر نشان می دهد ولی پوست خشک به خاطر اینکه نیازمند آب رسانی است حتی خطوط ریز موجود در پوست نیز نمایان می سازد و علائم پیری را به طور واضح تری نشان می دهد. یکی دیگر از عوامل مؤثر در ایجاد چین و چروک در پوست افراد عوامل ژنتیکی است.

با بررسی تحقیقات در ارتباط با سلامتی پوست به این نتیجه می رسیم که زمانی که سن افراد بالا می رود، بدن میزان کلاژن طبیعی کمتری را تولید می کند و این امر موجب می شود که پوست مقاومت خود را در برابر آسیب ها از دست دهد و انعطاف پذیری کمتری داشته باشد. حال با توجه به این عوارض، افراد باید از مکمل های غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین C و E و سایر انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان های قوی استفاده کنند. از عواملی که منجر به ایجاد چین و چروک در پوست افراد می شود را می توان به عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و کم آبی و سموم اشاره کرد. ایجاد چین و چروک در صورت با افزایش سن افراد در ارتباط است و هیچ گونه روشی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. روش های زیادی وجود دارند که استفاده از آنها، میزان چین و چروک موجود در پوست فرد را کاهش و یا از سرعت ایجاد آن می کاهند از قبیل استفاده از مواد غذایی سالم و انواع مکمل هایی که دارای انواع ویتامین ها و پروتئین ها و زینک و دیگر موارد مؤثر در مقابله با این نوع اختلالات پوستی هستند. راهکارهای بسیاری وجود دارد که افراد می توانند با استفاده از آنها از ایجاد اختلالات و معضلات مورد نظر بر روی پوست خود جلوگیری کنند؛ از جمله این راهکارها می توان به دوری کردن از اشعه مستقیم نور خورشید، استفاده از انواع کرم های ضد آفتابی که دارای ویتامین ها هستند به ویژه در فصل تابستان، به اندازه کافی خوابیدن و نیز خوابیدن به پشت برای جلوگیری از ایجاد خط و چروک بر روی گونه ها و زیر چشم، استفاده از عینک آفتابی هنگام مقابله با نور آفتاب، استفاده و مصرف موادی که سرشار از پروتئین هستند از قبیل ماهی سالمون، مصرف بیش از حد آب و میوه جات و سبزیجات، شست و شوی کمتر پوست صورت، به خاطر اینکه شست وشوی زیاد موجب از بین رفتن مواد چرب و رطوبت طبیعی پوست می شود و در نهایت استفاده از انواع مرطوب کننده های مرغوب می توانند در این زمینه بسیار مؤثر باشند.

استفاده از انواع پروتئین­ها منجر به کاهش خطوط ریز و چین و چروک­ها می­شوند و علاوه بر این پوست را سفت­تر و درخشان­تر و شاداب­تر می­کند.

یکی دیگر از روش ها برای افرادی که به دنبال یافتن زیبایی خود و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس خود هستند، استفاده از شیوه طبیعی درمان برای از بین بردن معضلات و اختلالات نامبرده در پوست است که مؤثرترین شیوه آن فرایند بخوردرمانی است که افراد می­توانند با انجام دادن آن موجب آبرسانی پوست شوند و به تقویت سلول های پوستی خود کمک کنند. نکته حائز اهمیت این است که در بخور درمانی نیازی نیست که از هیچ گونه گیاه دارویی و یا ماده طبیعی دیگر استفاده شود، بلکه آب به تنهایی و بخار حاصل از آن می تواند به افزایش رطوبت و درمان چروک های سطحی پوست و ایجاد لطافت و زیبایی آن کمک کند.

یکی دیگر از روش­های مؤثر برای کاهش میزان چین و چروک پوست این است که افراد از مواد غذایی استفاده کنند که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است چرا که آنتی اکسیدان­ها دارای تأثیر مستقیمی بر روی پوست هستند و این منجر می شود که از اثرات مخرب اشعه بر روی پوست جلوگیری کند. بنابراین افرادی که در رژیم غذایی هستند باید در نظر داشته باشند که مواد غذایی که حاوی اکسیدان ها هستند را از برنامه غذایی خود حذف نکنند.

تحقیقات نشان داده اند که رگ های خونی در پیشانی نسبتاً نازک هستند و بدین دلیل پیدایش چین و چروک در پیشانی می­تواند ناشی از پیری رگ­ها باشد. هرچند که این مورد هنوز به اثبات نرسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *